fredag 26 oktober 2018

Inför vecka 45

Hej!

Och så kom vi till höstlovet och höst blev det också. Tydligen finns det någon som säger att det skulle kunna bli snö, men det verkar som om den någon har ändrat sig. Vi får väl se.
Höstlov kallas också för läslov numera. Peppa gärna barnen att sjunka in i en bok eller två under de lediga dagarna. Som vi skrev tidigare så är läsning viktigt. Nästan lika viktigt som det är att vi rör på oss. Att varva vila och träning är något vi människor mår gott av, även barn. En kvart om dan tycker vi att alla barn är värda att läsa och röra på sig. Sammanlagt en halvtimme om dagen, tänker man så har man 23,5 timme över till annat. Oj, vad mycket fritid det blev:) Har man tråkigt på sin "fritid" så kan man lägga in lite multiplikationsövning också. Bra för hjärnan det också:)
I Nyköpingsguiden kan man läsa vad som händer på höstlovet i Nyköping. Eleverna har även fått tagit hem en trafikkalender med lite olika uppgifter i som man kan klura med.
Eleverna har fått så mycket beröm från Annette och Marika som fick rå om dem in onsdags eftermiddag då Jennie och Sofia var på kurs. De tycker verkligen att de är lugna och fina och tar hand om sina faddrar på ett föredömligt sätt.

I matematik har vi den här veckan haft ett summativt prov på kapitel 2. Många enkla uppgifter tycker eleverna men också några kluriga. Vi gör som tidigare när de är färdigrättade, eleverna får se resultaten och det finns också redovisat i elevernas omdömen i Edwise. Både eleverna själva och ni som föräldrar har inloggning till Edwise.

På engelskan så har eleverna fått återkoppling på sina glosförhör. Varje elev har själv fått, utifrån resultatet, funderat på hur de ska göra fortsättningsvis med sin träning. För några få räcker det att träna i skolan och kanske lite hemma för att få så gott som alla rätt. För några andra räcker inte tiden i skolan till alla rätt men man känner sig ändå nöjd med ett resultat som inte ger alla rätt. Några får några få rätt utifrån den träning de gör i skolan och behöver träna mer hemma för att få den utveckling i ordförståelse som man behöver. För de eleverna så har jag tipsat om att man koncentrera sig på att stava 5-10-15 ord men att man ändå tränar på att lära sig alla så man kan säga dem och förstår vad de betyder. Men det handlar om vilja, en vilja att anstränga sig och vilja lära. Det jag förmedlar är att de måste känna att de lär sig för sin egen skull och inte för min eller någon annans skull. Läran för livet är något jag vill att eleverna ska känna som en självklarhet, att man gör det för sin egen skull. Efter lovet så kommer engelskaläxan vara från onsdag till tisdag.

I NO: n har vi den här veckan provat olika material, om de är ledare eller isolatorer. Nya begrepp som vi också har tränat på vad de betyder. Femton olika saker undersöktes. Först ställde vi hypoteser och funderade på vad vi tror innan vi testat. Det gjorde vi i "lärpar", tillsammans med en kamrat som vi nästan aldrig hade arbetat tillsammans med. Fantastiska samarbeten uppstod:) I torsdags fortsatte vi och testade hur resultatet blev. Ganska uppenbart gick det upp för alla att de material som var ledare var alla gjorda av någon sorts metall. Isolatorer var de som var gjorda av plast, porslin (glas) och trä.
Vi har också spelat spelet "Stötnisse".


Värdegrunds-
trappa
Jag bidrar till arbetsro
vecka 45
Vad händer?
Hemuppgifter

Besök hos skolsköterska Lena

måndag
idrott inne -
innekläder och tänk på skor

SV:Läsläxa - lämna in läslovsbingo
tisdag
musik
Marija ledig. Vikarie Göran.
SV:Läsläxa 15 min
onsdag
slöjd  

Eng: vi går igenom "Do you like cars?"
torsdag
idrott inne -
innekläder och tänk på skor

SV:Läsläxa 15 min
fredag
elevens val musik, bild
Marija ledig. Vikarie Göran
Ma:multiplikationstest

Önskar er en fin helg och ett vilsamt lov
Arbetslag 4


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar