fredag 5 oktober 2018

Inför v. 41


Hej

Nu vill vi börja med att tacka för trevliga samtal under Kunskapsfestivalens båda dagar. Det har varit så trevligt att få träffa er alla, få ett ansikte på er föräldrar samt få höra tankar från er. Vi upplever att eleverna har gjort bra ifrån sig under samtalen, visat det som går att visa utifrån att vi inte haft så många veckor tillsammans än samt kunnat uttrycka vad de tycker är lätt/svårt.

Denna vecka har vi fotograferat oss. Vi håller tummarna för att alla fastnade på gruppbilden. Tyvärr hade vi ett par som var sjuka.

I SO har vi avslutat temat kring Valet genom att designa lekplatser. Johan i klassen har tagit kontakt med politiker i Nyköpings kommun då han tycker att lekplatserna i Nyköping bara vänder sig till yngre barn. Han har fått respons och ska få träffa politiker samt de som ansvarar för lekplatserna. Detta gör att han gärna vill ha lite input från klassen om vad man tycker är roligt på lekplatser. Därför har vi gjort ett litet projekt kring detta. Eleverna arbetar i grupp och spånar idéer på roliga aktiviteter, de googlar och ritar/designar. På tisdag ska klassen träffa sina fadderbarn för att få höra vad de tycker är roligt. Vi hoppas att Johan får med sig en massa bra idéer till sitt möte med kommunpolitikerna
När detta är klart ska vi gå över till ämnet geografi - Sverige.

I svenska arbetar vi vidare med stavning. Denna vecka handlar det om m-ljudet. Läxan är till onsdag nästa vecka (10/10). Träna gärna genom att skriva orden på ett kladdpapper/kollegieblock flera gånger. Be någon förhöra.

I NO har klassen startat upp en NTA-låda som heter "Kretsar kring el". Vi har tittat på bilder över hur jorden ser ut på natten. Många fina samtal kring varför det är så mycket lampor idag jämförelse med hur det såg ut för ca 18 år sen. Gulligaste kommentarerna är att de tror att det är mer lampor idag för att vi använder elektriska spisar istället för att laga mat över eld;) Visst, jag fick ärva min första mobil när jag var ca 23 år men så gammal är jag inte;) Eleverna tänker också att det var fattigare då än nu. Sen att de kopplar elförbrukningen till att tekniken utvecklats och att vi använder/kan använda mer el idag är tidigare är kloka tankar. Att de också kopplar tillgång och efterfrågan på el till att det idag är lättare att få el då vi har ett mer utvecklat "elsystem" tex i form av kärnkraft, då har vi diskussioner som håller sig på höga nivåer, redan i fyran!!!! Länkar här en kort film som visar Earth at Night

I matte arbetar eleverna med multiplikation. Vi har arbetat med alla tabeller. Vi har dessutom lärt oss en metod att räkna ut större tal med 10 och 100. Några behöver jag uppmuntra till behovsarbete hemma. Några vill ta hem ändå. Att öva tabellerna ytterligare hemma är önskvärt. Eleverna har fått arbeten tilldelad på sin inlogg i elevspel. Toppen om ni uppmuntrar till lite övning då och då.

I engelskan arbetar vi med Numbers and Home. Till den här veckan så har fokus varit sitt egna telefonnummer. Att ta reda på vilket man har, skriva in det så att det finns nedskrivet och sen är tanken att vi ska arbeta kring en dialog med det. Vi har fått förfrågan att förtydliga engelska läxan. Med eleverna har jag en muntlig kommunikation vad det är som gäller. För er föräldrar så har jag skrivit lite om mina tankar under fliken engelska. Hör gärna av er om ni har ytterligare funderingar.


Vi önskar er en fin helg,
Sofia, Jennie, David, Annika, Albin, Lukas och William (som tyvärr varit sjuk hela veckan)



Värdegrunds-
trappa
Jag vågar säga ifrån om någon blir kränkt eller illa behandlad
vecka 41
Vad händer?
Hemuppgifter
Ma: behov i boken/öva tabeller 
måndag
idrott inne - innekläder
och tänk på skor
SV:Läsläxa 15 min
tisdag
musik
simundervisning för
några
(de eleverna har fått
separat information)
SV:Läsläxa 15 min
onsdag
slöjd  

SV; stavning m.ljudet + 15 min läsläxa
torsdag
idrott inne -innekläder
och tänk på skor
Bokbuss
SV:Läsläxa 15 min
fredag
elevens val musik, bild

Eng;
Text:
Just for fun: Jokes
Grammar: substantiv
och sammandragen form
(övningar i Good Stuff 4 på dator)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar