fredag 19 oktober 2018

Inför v. 43

Hej

Tiden bara rinner iväg. Vi börjar närma oss höstlov! Denna vecka har vi tyvärr haft en hel del frånvaro bland vår personal. Sofia har vabbat, Albin är fortsatt sjukskriven, Lucas och William har båda varit sjuka. Med oss som varit på plats så har dagarna ändå varit så nära det ordinarie schemat som möjligt och alla elever har tagit förändringarna bra.

Vi kan redan nu meddela att det blir en del förändringar nästa vecka också. Mån-tis är Sofia på utbildning i Sthlm och på onsdag är Sofia och Jennie iväg på hörselutbildning i Eskilstuna. Planeringen kommer att göras av ordinarie personal och det kommer att tas "vikarier" från skolan. Det är viktigt att eleverna även dessa dagar håller fokus på sina uppgifter och använda tiden effektivt.

Vi har fått en del mail angående läxor. Vi vill förtydliga att läxorna i åk 4 oftast handlar om att automatisera/öva in vissa saker, såsom multiplikationstabellen, glosor och  stavning. Ibland kan läxorna också komma att bestå av förförståelse-läxor. Dessa kan främst dyka upp i ämnen som t.ex. SO. Då kan läxan innebära att lyssna på en text i förväg. Är det så att det,utöver detta , kommer hem t.ex. matematikböcker eller dylikt så kan det bero på att eleven varit sjuk eller inte utnyttjat tiden på lektionen till annat. Vi vill gärna slå ett slag för studiegården som går av stapeln på måndagar 14.45 - 15.15. (Finns Jennie och Sofia på plats så går det bra att stanna från 14.30 då vi slutar för dagen).

Nu har eleverna i åk 4 utöver sina läxor även haft en läsning på schemat. Vi anser att läsningen är en viktig del i eleverna utveckling av svenska språket. Läsflytet behöver vidareutvecklas, ordförrådet likaså. Detta är inte en läxa som vi "checkar" av utan vi har denna som en önskan från er, att ni håller igång läsningen hemma. Man kan variera läsningen; läsa själv, ha en vuxen som läser för en samt att lyssna på ljudbok. Alla sätt är bra utom de dåliga.

"Varför är läsningen så viktigt då?
Professorerna Mats Myrberg och Ingvar Lundberg menar att man som vuxen behöver ett ordförråd på minst 50.000 ord för att kunna klara sitt dagliga liv, för att hänga med i nyhetssändningar och för att kunna förstå normal tidningstext, instruktioner och anvisningar vi stöter på i livet.
När man börjar lågstadiet har man i genomsnitt 7000 ord i sitt ordförråd och om man inte regelbundet läser eller lyssnar till böcker och texter så har man som 17-åring bara mellan 15000 och 17000 ord i sitt ordförråd. Om man däremot har läst (el lyssnat på) böcker, tidningsartiklar och andra texter regelbundet så är ordförrådet påfyllt med minst 50000 ord vilket alltså borgar för ett gott vuxenliv.
Så stor skillnad kan alltså läsningen göra!."  Källa
Läxorna är också ett led i att träna sig i att ta eget ansvar för sin skolgång.

I SO har vi nu startat upp ett projekt som vi kallar Sverigeresan. Denna vecka har eleverna arbetat med lite allmänna kunskaper om Sverige som land. Vi har pratat om landskap, om de tre delarna Götaland, Svealand och Norrland samt pratat lite kort om landskapsdjur, landskapsväxt och landskapsvapen. Läxan till i tisdags bestod i att själv fundera på vad man ville lära sig om Sverige, hur man kan lära sig, hur man vill arbeta med temat för att lära sig mest samt hur man vill redovisa sina kunskaper. Sofia kommer titta på det eleverna skrivit och sen utgå ifrån dessa önskemål när planeringen görs.( Se fliken So-Sverigeresan)

I No:n har vi arbetat vidare med "en sluten krets". Vi har letat trasiga kretsar. I grupper, där vi också har tränat samarbete, har eleverna utifrån ett bestämt fel fått konstruera den trasiga kretsen. Med hjälp av en ledningsprovare har det sen fått gå runt och "leta" efter felet. Dokumenterar gör vi också.

I engelskan tränar vi på text och glosor. Vi samtalar och ställer frågor både om texten och annat. Vi övar studieteknik för hur man kan öva för att lära sig, både i skolan och hemma. Det som är en hemuppgift till fredagen nöter vi mycket i skolan. Hemma kan man behöva öva glosorna ytterligare och läsa texten högt för någon, ett syskon, förälder, eller annan vuxen. Läxan (texten) ligger i classroom men vill man ha papperskopia/bok säger man till så ordnar vi det. Good Stuff 4:s övningar ligger öppet på nätet och det går att komma in från vilken dator som helst.

I matten nöter vi på med uppställningar. Nu har vi gått igenom alla nivåer. Det är krångligt att veta var alla siffror ska landa men så småningom kommer det att sitta. Nästa vecka blir det att repetera och göra klart det man inte är klar med och på torsdag har vi ett summativt prov på det vi lärt oss i kapitlet. (Eleverna har en egen inlogg till boken på sina datorer så man kan även nå uppgifterna via nätet om man vill ha uppgifter till att öva utan bok.)

Önskar er en trevlig helg,

Arbetslag 4

P.s. Idag har eleverna bjudit in er föräldrar till sina nystartade skolbloggar. De är under uppbyggnad och vi arbetar hårt på att träna oss i att utvärdera vårt arbete och berätta tydligt vad vi gjort. På varje blogg finns också en läxsida lagd så att eleverna själva ska lära sig att skriva upp vad de har i läxa till veckan efter.



Värdegrunds-
trappa
Jag kan samarbeta med vem som helst.
vecka 43
Vad händer?
Hemuppgifter

Besök hos skolsköterska Lena

måndag
idrott inne - innekläder och tänk på skor
Sofia kurs
SV:Läsläxa 15 min
tisdag
musik
Sofia kurs
Alla datorer måste vara på plats -
nya märkningar på datorerna då
de tidigare nötts bort
SV:Läsläxa 15 min
onsdag
slöjd  
Jennie och Sofia kurs
Fadderaktivitet
med Marika och
Annettes ettor. .
SV; stavning m.ljudet + 15 min
torsdag
idrott inne -innekläder och tänk på skor

SV:Läsläxa 15 min
fredag
elevens val musik, bild

Eng;
Text:The family
Ma: multiplikation med tiotal
(arbetsblad)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar