Ma

Vecka 37
Det är bra om man kan öva begreppen även hemma. Finns i elevernas inlogg till Favoritmatematik 5A kapitel 1, avsnitt 3. Begreppen finns i matteordlistan men de finns även så att man kan öva begreppen digitalt med tillhörande övningar. Vi har gjort det i skolan också.

Begreppen som vi tränat är att man ska veta att:
addition och summa hör ihop, att subtraktion hör ihop med differens, att multiplikation hör ihop med produkt och att division hör ihop med kvot.

Att kunna läsa uppgifter som finns på det papper jag lämnat ut är en fördel men vi kommer öva mycket mer på det (de tränar även prioriteringsregeln som vi har gjort den här veckan). De uppgifterna finns även att hitta i boken på sid 23.

Facit till uppgifterna är:
2. a. 72/9 + 6 · 8 = 56
b. 54/6 + 45/5 = 18
c. 6 · 9 − 32/8 = 50
d. (56 + 24) + (78 − 56) = 102
e. (18 − 9) · (18/9 ) = 18



vt - 19
Mattebingot som lämnades ut dagen före skolavslutningen finns att se i Classroom, matematik. Det är kul om man vill göra uppgifterna eller några, men det är absolut inget måste. Det har jag även sagt till eleverna.

Önskar er en fin sommar:)
rita två cirklar i den stora cirkeln och ett streck.....


Strecket som skulle vara mun var det ingen som sa att det skulle vara i cirkeln.....

Det var ingen som sa hur långa armarna skulle vara.....


Programmering - länkar till de program vi sett
Del 1 - Vad är maskinkod?
Del 2 - Vad är programmerat?
Del 3 - Vad är en robot?

24/1-19

När vi arbetar med programmering så arbetar vi med mönster. Eleverna fick göra ett eget mönster av ca 10 stickor. Sen bytte de platser och man kom till en ny plats och fick lägga det mönstret som man kom till. Sen bytte vi plats igen. Nu blev det klurigare att de det första mönstret. Nu blev det att tänka till. Sen bytte vi igen och så vidare.





 Yvonne var sjuk så syslöjdsgruppen fick arbeta med samma tema som ovan. Först fick de rita mönster och sen fick de pärla mönster i ett halsband eller/och armband.





8/11-18
Vi har börjat med division. Det är därför bra om man fortsätter att nöta multiplikationstabellerna.

Två nya begrepp är delningsdivision och innehållsdivision. Kvoten blir den samma men sättet att dela är olika.
10/2 i en delningsdivision blir två grupper med fem i varje.
10/2 i en innehållsdivision blir fem grupper med två i varje.
Eleverna bestämmer själva vilket sätt de ska använda, utifrån det de tycker är enklast, när de ska räkna ut en uppgift.

12/10-18
I matten fortsätter vi nöta tabellerna. Vi övar olika metoder för att kunna bli säkrare på att räkna ut högre tal. Vi har tränat på att räkna talsorterna var för sig och vi tränar uppställningar. Först har vi repeterat de uppställningar som eleverna lärde sig i trean. Uppställning med en faktor och en minnessiffra. Nu bygger vi på. Vi lär oss att multiplicera två och tresiffriga faktorer med varandra. Både med och utan minnessiffra. Man får använda multiplikationsruta eftersom det är metoden vi övar. Men önskvärt är att ju säkrare man blir på tabellerna så  kan man "jobba" man bort det hjälpmedlet. Till nästa vecka får eleverna hem en hemuppgift i multiplikation där man tränar/visar sig själv vad man kan/inte kan.

I Edwise är omdömet i matematik uppdaterat utifrån det prov vi hade för två veckor sen. Eleverna har fått tagit del av resultatet. Vi tränar vidare på det som eleverna behöver repetera. Både på gemensamma mattelektioner men även på IUP-tiden på fredagar.


4/9-18
 Idag lämnade jag ut nya matteböcker. Många som var ivriga att få börja. Kul. De fyra räknesätten är det som kommer att vara i fokus några veckor framöver. Addition och subtraktionsuppställningar. Division och multiplikation. Jättebra om ni kan öva tabellerna även hemma. Jag har ett bra material som eleverna får använda på lektionstid men som även går bra att ta hem som hjälp. På telefon och dator finns det en uppsjö av hjälpmedel. I kapitlet kommer vi även att lära oss prioriteringsregeln, dvs i vilken ordning ska vi räkna ut ett tal när det finns flera räknesätt.

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera