Eng

Valentines day


30/1-19

Vi har tränat på klockan, hel och halv. Den här veckan har vi även haft uppgifter där vi fått utmana oss i kvart över och kvart i. Vi har lärt oss nya ord som quarter, past och to. Fem, tio och tjugo i, fem, tio och tjugo över har vi också övat.
Am, is och are använder vi när vi ska skriva "är" i engelska men det är olika för vem som är något. Vi använder oss också av sammandragen form i engelskan för att förkorta skrivandet.
I am , I'm
you are, you're
he is, he's
she is, she 's
it is, it's
we are, we're
you are, you're
they are, they're

Länk till texterna i Good Stuff 4 - eleverna har allt de behöver för att öva på sina hemuppgifter i sitt Engelska classroom. Vill man låna hem en bok eller få texten uppkopierad så säger man till så ordnar vi det.


Här är ett förtydligande kring läxor då det uppstått/uppstår oklarheter kring läxläsandet:

  • Läxan är från onsdag till tisdag. 
  • Texten ska, innan den kommer hem, vara förankrad hos eleven. Vi startar arbetet med den nya texten på onsdagen. Vill man öva hemma innan (tex lyssna på texten och öva glosor), för att få en förförståelse/vara förberedd till lektion, så går det bra. Har man varit närvarande på lektion, dvs inte varit sjuk eller borta, borde man veta vad texten handlar om. Har man missat lektionstid är det elevens ansvar att ta igen. Stanna då gärna på studiehjälp 
  • Hemma vill jag att eleven tränar på att läsa texten så att man kan läsa den ännu bättre än i skolan. Gärna med flyt. Lyssna på texten i Good Stuff 4, läs med i texten, lyssna på glosorna, öva uttal och träna på att skriva orden. Läs gärna texten för en vuxen. Vill man som elev utmana sig själv, då man tycker att texten är lätt, så kan man träna på att återberätta texten mha stödord eller/och lära sig vissa delar av texten utantill. På engelska såklart. 
  • Eleven ska också översätta texten med hjälp av gloslistan. Det har vi också gjort i skolan men hemma är det bra om man övar ännu mer. För att kunna översätta texten utan hjälpmedel som en gloslista, behöver man vara väl förtrogen med orden.  Att man kan använda orden i ett sammanhang är viktigt. 
  • Att kunna ord/glosor är bra, ju fler desto bättre. Från svenska till engelska och engelska till svenska. Genom att översätta texter märker man att ju fler ord man kan desto enklare och fortare går det. Träna på orden på Good Stuff 4. Träna på att skriva dem på papper. 
  • Att göra läxan på studiehjälpen är bra. Men det är också bra om man övar att läsa texten hemma fler gånger i veckan. Läs (och lyssna) på den gärna minst en gång om dagen, gärna för en vuxen.  


Elever undrar om det kommer ett prov, om jag kommer testa orden, om de ska skriva dem osv. Visst gör jag så ibland. Men det viktigaste är att man kan använda ett ord i ett sammanhang. Men det jag mest försöker få eleverna att förstå är att det inte är för min skull de ska lära sig och/eller för ett test/prov, utan att det är för deras egen skull.

Lyssna på alla glosor. Träna på att kunna stava så många som möjligt. Gör det för att du vill bli bättre och utvecklas i engelskan. Du ska inte tänka att du behöver göra det för att det kommer att bli ett glosförhör på dem. Lär för livet, inte för stunden. 

Till er föräldrar:
Vill ni att era barn ska lära sig alla glosor utantill och dessutom lära sig att stava alla glosor. Kom då överens med ert barn hur ni ska göra. Är ni inte överens, kompromissa. Av 30 glosor ska du kunna stava 10/20/30!? På utvecklingssamtal kan vi hjälpas åt att tillsammans skriva i mål i IUP:n hur det ska vara för just ditt barn. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar