NO Tk

Vinterekologi med Naturskolan i skolskogen 190214
utgångstemperaturen
En strategi för att hålla värmen


                                                                Två skidbackar att ett tjog kottar:)

Skriv ett vinterord på engelska med naturföremål


30/1-19
Begrepp från en text vi läst om som handlar om Värme och kyla:



nervceller
lagom
jämnvarma
bränsle
energi
avdunstar
överskottsvärme
stråla
leds vidare
noll grader
metaller
isolerande
fett
matreserv
vinterpäls
flockar
burrar
iskristaller
fluffig
gångar
bergvärme
tätas

24/1-19

Så här kan det se ut på tavlan när vi har pratat om "värme och kyla" och hur man ska klä sig inför en dag då man ska vara ute länge, tex dagen i Ryssbergen. Inte den vackraste målningen men jag tror iallafall att alla förstod principen med lager 1, lager 2 och lager 3 och att luften mellan lagren hjälper till att hålla värmen. Ni fick hem elevernas egna tolkningar idag torsdag där ni ska få ta del av hur var och en ska klä sig på måndag. Lärdom av den lektion vi har haft kring värme och kyla.



1/10-18
NO - vi har påbörjat vårt tema "Kretsar kring el".

8/11-18
Uppdrag 6: Vi bryter den elektriska kretsen
Mål: du ska bygga en strömbrytare och koppla in den i kretsen, så att du enkelt kan tända och släcka din lampa
Vi har repeterat begreppen ledare, isolator, sluten krets, batterihållare, lamphållare, sladd, batteri och lampa genom att göra en övning som kallas "speed-dating".

25/10-18
Uppdrag 5: Vad material sluten en elektrisk krets?
Mål: Du kommer att få utforska vilka material som kan sluta respektive inte kan sluta en elektrisk krets och fundera över vilka egenskaper som skiljer dem åt.

Nya begrepp: Ledare och isolator



18/10-18
Uppdrag 4: Är kretsen sluten?
Mål: Du kommer att få ta reda på varför strömmen inte kan passera i några olika kretsar. 


11/10-18
Uppdrag 3 - Bygg en egen ficklampa
Mål: Du utvecklar dina erfarenheter av en sluten krets, genom att bygga en ficklampa.
 

4/10- 18
Uppdrag 2 - Koppla en sluten krets
Mål: Du har fått utforska vad som krävs för att få en lampa att lysa.

Nya begrepp: sluten krets, kortslutning, batterihållare, lamphållare, ledningssladd,

1/10-18
Uppdrag 1 - Det kretsar kring el "Earth at night"
Mål: Vi har diskuterat hur vi använder elektricitet till vardags och hur möjligheterna kan se ut i olika delar av världen. Du har också diskuterat vilka olika energikällor som finns i samhället och hur tillgången till elektrisk energi har förändrat människors liv.


September - 18

I NO är det "Skogen i Sverige" som vi har fokus på. Vi pratar om barrskog och lövskog. Vi kommer att prata om hur döda löv och djur bryts ner. Vi ska också lära oss känna igen namnen på några vanliga träd, bär och svampar. Näringskedjor i skogen kommer vi att kunna ge några exempel på och några rovdjur och bytesdjur. Vad människan använder skogen till har vi läst om och att kunna förklara vad allemansrätten är en viktig kunskap.

Vi väntar på att få starta ett arbete med batterier och ett tema som heter "Kretsar kring el". Ingår i NTA konceptet som drivs på nationell nivå på uppdrag av Kungl Vetenskapsakademien (KVA). Jag har tidigare knutit ihop det med Batteriåtervinningens tävling "Batterijakten". Hoppas även att få göra det även denna gång. Ännu finns ingen öppen anmälan till tävlingen men jag hoppas den blir av även i år. Så, hjälp oss genom att börja samla batterier redan nu. När anmälan väl är öppen så kan vi lämna batterier, och ju fler batterier vi samlar, desto fler poäng får vi till grupperna. Brukar vara fina priser till bästa grupperna. Plus att man lär sig mycket om hur man tar hand om batterier och återvinning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar