fredag 9 november 2018

Inför v 46

Hej

Det är så roligt att eleverna var tillbaka. Vi arbetade några dagar i förra veckan men utan elever. Vi fick mycket gjort men det är jättemycket roligare när eleverna är på plats!

Denna vecka har vi arbetat mycket kring Sverige i geografi. De mål vi arbetat specifikt mot är följande; Geografins metoder, begrepp och arbetssätt

  • Namn och läge på Sveriges landskap samt orter, berg, hav och vatten i Sverige (samt huvuddragen i övriga Norden)
  • Kartan och dess uppbyggnad med färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
  • Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi
Vi har samtalat om vad som är "typiskt" svenskt. Vi har pratat om den svenska flaggan. Eleverna har skrivit faktatext om den svenska flaggan samt ritat flaggor. Vi har också arbetat kring kartor och kartkunskap samt om de ord och begrepp som hör det kapitlet till. ( Eleverna har dessa 9 begrepp/ord i läxa till nästa torsdag - se läxflik)

Nästa vecka är det Barnboksvecka. Vi kommer att fokusera mycket kring läsning under den veckan i på skolan. Vi i åk 4 ska också starta ett projekt som kallas Barn- och ungdomsförfattare. Eleverna ska fördjupa sig kring kända barn - och ungdomsförfattare. De kommer att få välja själva om de vill jobba själva eller i par. De ska bl.a. läsa bok/böcker av en specifik författare, fördjupa sina kunskaper om författaren, skriva faktatext samt göra en presentation som ska hållas för gruppen (några alt alla). Målen för temat står under fliken "Sv". Detta tema kommer vi hålla på med under ungefär 3 veckor. Vi lägger stavningsträningen åt sidan under tiden vi kör författartemat.

Vi har bytt "läxdag" i engelskan. Vi går igenom och tittar på det nya på onsdagar. Sen arbetar vi med det området under veckan. Tisdag, veckan efter, summerar vi det vi lärt oss i någon form, skriftligt och/eller muntligt. Ofta individuellt men ibland även i grupp, liten eller i en större grupp. De som vill ha läxan i papperskopia har fått "anmäla" att de vill ha det så framöver. Tillsvidare kopierar jag upp den för de elever som önskar. För de elever som vill fortsätta använda den digitala tekniken så finns texterna i Classroom. Vare sig man har papperskopia eller läser texten digitalt så är det en stor fördel att använda det digitala hjälpmedel som finns kopplat till texten.

I matematiken handlar det nu om division. Vi tränar på begreppen delningsdivision och innehållsdivision. Två olika sätt att tänka division men kvoten blir ändå densamma. Vi har arbetat praktiskt och konkret med det och då även infört begreppet rest när vi har delat och det inte gått jämt ut. Nästa moment blir att vi ska lära oss hur man räknar med kort division.















Den här veckan på NO:n har fokus varit kring strömbrytare. Vi har samtalat om när man använder en strömbrytare och hur man kan tända och släcka en lampa. Tillsammans kom eleverna på massa olika saker. De blev nog förvånade själva hur mycket de kunde åstadkomma i ett samtal genom att lyssna på andra och sen själv komma på saker man inte kommit på innan. Eleverna har också först själva, sen två och två, fått konstruera en strömbrytare med hjälp av några tilldelade saker.

Den här veckan har vi använt oss av en lär-metod som kallas för "speed-dating". I den övningen så har man en innerring och en ytterring. Man samtalar två och två om ett begrepp i en begränsad tid. När tiden är slut byter man partner och samtalar om ett nytt begrepp. Vi tränar då på resonemangsförmågan som är så viktig att träna på och man får möjlighet att tillsammans med flera kamrater träna på att förklara ord. Kanske mer än en gång.
I matten så tränade vi begreppen addition, term, summa, subtraktion, differens, multiplikation, faktor, produkt, division, kvot, täljare och nämnare. I NO:n tränade vi begreppen batteri, lampa, ledare, isolator, batterihållare, lampa, sluten krets och sladd. På engelskan gjorde vi ungefär likadant men som i en annan variant. Vi satt i ring men uppgiften var 6st frågor. Man samtalade först om den fråga som den tärning som man slog visade. Sen fortsatte man att slå tärningen och ställde frågan till varandra som tärningen visade. Efter två minuter bytte man partner. Vi avslutade sen att var och en, i start paren, fick återberätta det som de fått höra under sin runda.

Värdegrunds-
trappa
Jag bidrar till arbetsro
vecka 46
Vad händer?
Hemuppgifter

Besök hos skolsköterska Lena
Barnboksvecka
Öva multiplikationstabeller lite då och då. 
måndag
idrott inne - innekläder och tänk på skor


tisdag
musik



Eng: “Do you like cars?”
onsdag
slöjd  

So: begrepp/ord - finns i texthäftet på google classroom. Se läxflik.
Eng: Vi går igenom “Just for fun: Jokes” och The Colour Song
torsdag
idrott inne -innekläder och tänk på skor
Bokbuss

fredag
elevens val musik, bild



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar