fredag 25 oktober 2019

inför vecka 45



Värdegrunds-
trappa 
vecka 43-47
Jag bidrar till arbetsro
vecka 45
Vad händer?
Hemuppgifter
måndag
8.10 -14.30
idrott -inne 


tisdag
8.10 -14.40
studiegård
14.45-15.25
musik


onsdag
8.10 -14.10
Bild
Vi i Femman -deltävling

Teater
NO: redovisa intervju
torsdag
8.10 -14.10
Idrott - inne

Eng: The Ghostpiper
Fredag
8.10-12.40
slöjd
Sv; Läsläxa -
obs glöm inte böckerna hemma! 
Kommande
veckor
Vecka 46: bokbuss
vecka 48: studiedag måndag
vecka 49: kort skoldag onsdag
vecka 51: avslutning torsdag
Bokbuss: 12/11, 10/12
Kom alltid ihåg att friskanmäla när eleven kommer tillbaka till skolan.
Är ni sjuka en fredag måste ni också sjukanmäla kommande måndag.
Det är viktigt att ni ändrar vårt sjukanmälansnummer om ni har det inlagt i era mobiler.
Det nya är 0155- 248013.

OBS OBS OBS!
Det går mycket löss på skolan. Vi önskar få ett snabbt stop på detta så vi önskar att ALLA luskammar sig noga under lovet....


I engelskan har vi läst texter som handlat om Halloween och spöken. Vi vet nu lite mer om hur man firar Halloween i engelskspråkiga länder. Texten The Ghost Piper som vi läste innan lovet är bra om man lyssnar på hemma några gånger samtidigt som man följer med i texten. Träna även så att du blir ännu säkrare/helt säker på att översätta texten. 

På ett NO pass har vi tränat mer på matspjälkningen och dess tillhörande organ. I vilken ordning maten kommer till de olika organen och vilken funktion de olika organen har. Dessutom har vi samtalat om likheter och skillnader mellan maten idag och på 1800-talet och maten idag med den som vi kommer att äta i framtiden. Vi förberedde även gruppvis frågor som vi ska ställa till vår intervjuperson. Hjälp gärna till med att organisera intervjun så att den INTE görs dagen innan inlämning. Har tipsat eleverna om att man med fördel kan göra den någon dag under lovet om man har möjlighet till det. De som ville ha frågorna i pappersform har sagt till om det och fått ta med sig det hem. Övriga har valt att skriva svaren digitalt. Det är bara intervjusvaren som ska dokumenteras, övriga frågor svarar vi på i skolan. 

Vi tränar på att mäta vinklar med gradskiva på matten. Att kunna se skillnaden på en spetsig, rät och trubbig vinkel underlättar när man ska och när man mätt vinkeln. Om vinkeln är en spetsig vinkel är den då 10 grader eller 170 grader? Vet jag då att en spetsig vinkel är mindre än 90 grader så vet jag också att det rätta svaret är 10 grader. 

Det finns fortfarande några som tragglar med multiplikationstabellerna och som behöver automatisera dem så att deras uträkningar inte tar så mycket energi från deras arbetsminnet. Har man ansträngt sig och övat kontinuerligt men fortfarande inte "knäckt" koden så fortsätter vi använda multiplikationsruta. Men för er föräldrar som vet att ni kan hjälpa till att få ert barn att nöta mer, snälla, hjälp till. Ni gör verkligen era barn en stor tjänst. Det underlättar i så mycket om man iallafall är någorlunda säker på tabellerna eller har en strategi för hur man ska tänka. Vi fortsätter nöta i skolan på IUP-tider men tyvärr är den tiden allt för kort för att lära sig fullt ut på den tiden.

I So har vi arbetat färdigt med Norge och kommer framöver besöka Lofoten, Kirkenes som gränsar till Ryssland samt bege oss mot Finland. Vi kommer då att läsa in oss på landet Finland, de tusen sjöarnas land.

I ämnet svenska har vi denna vecka arbetat med de små skiljetecknen, dvs de som finns i en mening. Vi har tränat på kommatecken och kolon. Vi kommer efter lovet fortsätta arbeta med språklära men ska också börja jobba med en ny texttyp. Det kommer handla om förklarande text - faktatext. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar