fredag 11 oktober 2019

inför vecka 42



Värdegrunds-
trappa 
vecka 39-42
Jag använder ett vårdat språk och är medveten om hur jag pratar med andra.
vecka 42
Vad händer?
Hemuppgifter
måndag
8.10 -14.30
idrott - inne
Lena W kommer och informerar flickorna i åk 5 om sprutan som ska tas. 
tisdag
8.10 -14.40
studiegård
14.45-15.25
musik

Fortsätt nöta tabellerna om du fortfarande är osäker. 
onsdag
8.10 -14.10
Bild/tk


torsdag
8.10 -14.10
Idrott - inne

Behovsläxa i engelska: Öva personliga och possesiva pronomen på Good Stuff 4 om du fortfarande är osäker. 
fredag
8.10 -12.40
slöjd
SV: läsläxa! OBS glöm inte böckerna hemma!
Sv; Läsläxa - obs glöm inte böckerna hemma! 
Kommande
veckor
vecka 43: Vaccination flickor
26 oktober: SN-cupen för er som är intresserade att delta
vecka 44: Höstlov

Kom alltid ihåg att friskanmäla när eleven kommer tillbaka till skolan. Det är också viktigt att ni ändrar vårt sjukanmälansnummer om ni har det inlagt i era mobiler. Det nya är 0155- 248013

Vi har haft ett prov i matematik och de fyra räknesätten. Ska bli spännande att se resultatet. Vi har nött och tränat mycket på lektionstid under den här veckan med det. Lektioner under eget ansvar varvat med gemensamma genomgångar. "Workshops" för de som önskat, enskilt eller parvis för de som önskat det. Studieteknik varvat med fokus på att själv få styra hur man vill träna för nå bäst resultat. 

På NO: n har vi arbetat vidare med våran tidigare faktatext om vårt Söradjur. Vi har utifrån en mall som vi kallar sexfältaren organiserat våra tidigare faktauppgifter och dessutom kanske fyllt på med nya uppgifter. Med hjälp av sexfältaren så är tanken att den första fakta texten ska ha utvecklats till att bli en ännu bättre faktatext än tidigare. Texten är bedömd för de som lämnat in och finns markerad i omdömet i Edwise, Biologi. Vi har också genom att titta på en film om Matspjälkningssystemet startat med vårt nästa område som kommer att handla om "Matens kemi" och matens funktioner i kroppen och vad de olika byggstenarna i maten gör med oss. Många begrepp i filmen som vi kontinuerligt under tiden vi arbetar med ämnet kommer att lära oss. 

I engelskan har vi skrivit ner våra intervjuer i återberättande form. Fokus har varit på att skriva he eller his till en intervju med en kille och she eller her till en intervju med en tjej, Vi har också tränat på det både digitalt och i WB. En diagnos har också gjorts och utifrån den vet eleven om man behöver öva mer eller inte. Behovsläxan till nästa vecka för de som fortfarande är osäkra och behöver nöta lite mer. Uppgifter finns att göra digitalt i Good Stuff 4/grammar (de vi gjort på lektionerna) eller/och en sida som heter Kim Studies personliga pronomen (subject forms) possesiva pronomen 
Man kan även ta hem WB och titta på de gröna rutorna på sidorna 102 och 105.

I svenska har vi denna vecka börjat göra en den DLS-tester bl.a. rättstavning och läsförståelse. Detta fortsätter även nästa vecka med mer läsförståelse och ordförståelse. Vi ska också fortsätta jobba med språklära.

I So har vi arbetat färdigt med Danmark samt haft ett litet läxförhör om detta. I nästa vecka går resan vidare till Norge. Det är ingen läxa till torsdag. Vi kommer ha ny läxa när vi är klara med Norge. Vi kommer bland annat prata om fjordar, fjäll, olja, naturgas och fisket. Vi kommer också jobba med de olika haven i Norden, Golfströmmen samt hur klimatet påverkas.

Det är jätteroligt att så många elever i åk 5 tycker om att cykla. Tyvärr har det resulterat i mycket cykling på skolgården, parkeringen eller på gatan nedanför. Det är inte tillåtet att cykla på skolans område under fritidstid.  Vi pratade i grupperna om detta redan i början av veckan. Vi värnar också om att eleverna håller sig på ställen anpassade för cykling och trix. Inte en gata eller en parkering. Idag efter skolans slut var det elever i åk 5 som cyklade ut precis framför en bil som fick tvärnita. Vänligen prata om detta hemma.

Trevlig helg!

Teamet i åk 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar