I matten har vi plockat upp geometrin där vi avslutade i våras. Vi har den här veckan repeterat linjer som skär varandra, parallella linjer och linjer som skär varandra som bildar en rät vinkel. Vi har även gemensamt repeterat vad som är skillnaden mellan en spetsig, rät och en trubbig triangel. Parallellt arbetar vi vidare med de fyra räknesätten för att befästa och nöta in metoderna så att de sitter.
På NO:n har vi börjat med Matens kemi. Första uppdraget handlade om att titta på vad som står i tidningar och andra medier om mat. Hur trovärdig är källan? Hur ofta uppdateras uppgifterna? Uppgiften gick ut på att läsa artiklarna med glasögonen för att plocka ut positiva och negativa saker med artikeln, vad artikeln sa om milj/ekonomi/hälsa, förr/idag, framtiden, Sverige/andra delar av världen, kvinnor/män/vuxna/barn, sen fick de också delge hur de själva tänkte kring dessa saker som togs upp i artikeln. Nästa uppdrag kommer att handla om "Maten genom historien". Eleverna kommer att få i uppgift att intervjua någon äldre person i sin närhet om vad de åt när de var lika gamla som era barn är idag. Uppgiften kommer att vara över lovet vilket kan ge någon möjligheten att intervjua en avlägsen släkting som kanske är äldre än de/ni som finns i ens närhet. Hjälp gärna till att ge förslag på vem som de skulle kunna intervjua. Självklart får man intervjua fler om man vill jämföra olika åldrar.
Halloween och novemberlov är nära. I engelskan arbetar vi med området från kursplanen som vill att vi ska utveckla elevernas förmåga att "reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används." Med hjälp av läskiga historier som vi läser i en kuslig miljö och kunskaper om varför vi firar Halloween helgen så tränar vi på det målet. Hoppas att vi ska få till en varsin egen spökhistoria efter lovet.
I SO har vi arbetat med Norge. Vi har läst faktatext och pratat igenom fakta, ord och begrepp. Vi har också arbetat med kartan. Vi har tittat på två nya avsnitt av Geografens testamente vilka bl.a. tagit upp fjordar, Golfströmmen, klimat och väder, klimatförändringar, fjäll/berg, glaciär, trädgräns samt bergstoppar i Norden. Vi har också haft ett läxförhör om Danmark. Be gärna att få titta på det, det finns på elevernas Norden classroom. Till torsdag v. 43 har eleverna i läxa att läsa på om Norge. Det är också bra om eleverna repeterar Danmark.
I SV har vi fortsatt att göra olika tester i stavning, ordförståelse och läsförståelse. Vi kommer framöver att återkoppla till eleverna hur det gått och vad de behöver träna mer på, om så är behovet.
Halloween och novemberlov är nära. I engelskan arbetar vi med området från kursplanen som vill att vi ska utveckla elevernas förmåga att "reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används." Med hjälp av läskiga historier som vi läser i en kuslig miljö och kunskaper om varför vi firar Halloween helgen så tränar vi på det målet. Hoppas att vi ska få till en varsin egen spökhistoria efter lovet.
I SO har vi arbetat med Norge. Vi har läst faktatext och pratat igenom fakta, ord och begrepp. Vi har också arbetat med kartan. Vi har tittat på två nya avsnitt av Geografens testamente vilka bl.a. tagit upp fjordar, Golfströmmen, klimat och väder, klimatförändringar, fjäll/berg, glaciär, trädgräns samt bergstoppar i Norden. Vi har också haft ett läxförhör om Danmark. Be gärna att få titta på det, det finns på elevernas Norden classroom. Till torsdag v. 43 har eleverna i läxa att läsa på om Norge. Det är också bra om eleverna repeterar Danmark.
I SV har vi fortsatt att göra olika tester i stavning, ordförståelse och läsförståelse. Vi kommer framöver att återkoppla till eleverna hur det gått och vad de behöver träna mer på, om så är behovet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar