fredag 8 november 2019

Inför vecka 46



Värdegrunds-
trappa 
vecka 43-47
Jag bidrar till arbetsro
vecka 46
Vad händer?
Hemuppgifter
måndag
8.10 -14.30
idrott -inne 


tisdag
8.10 -14.40
studiegård
14.45-15.25
musik
Bokbuss
onsdag
8.10 -14.10
Bild/TK


torsdag
8.10 -14.10
Idrott - inne

Matte: Geometri - former och figurers definitioner.
(4B-boken, avsnitt 41, 42, 43, 44,
finns digitalt på studentlitteratur eller sammanfattat på utdelad papperskopia)
SO: Finland - karta och faktatext (classroom)
fredag
8.10 -12.40
slöjd

Sv; Läsläxa -
obs glöm inte böckerna hemma! 
Kommande
veckor
vecka 46 - barnboksvecka så vi läser extra mycket både
i skolan och hemma - vi ska också få ge varandra boktips!
vecka 48: studiedag måndag
vecka 49: kort skoldag onsdag
vecka 51: avslutning torsdag
Bokbuss: 12/11, 10/12
Kom alltid ihåg att friskanmäla när eleven kommer tillbaka till skolan.
Är ni sjuka en fredag måste ni också sjukanmäla kommande måndag.
Det är viktigt att ni ändrar vårt sjukanmälansnummer om ni har det inlagt i era mobiler.
Det nya är 0155- 248013.
Teatern vi såg var en dansföreställning som tolkade den antika sagan om Narcissus. Vi samtalade om den både före och efteråt. Många elever tyckte det var svårt att förstå handlingen men fick iallafall uppleva en föreställning med otroligt duktiga dansare. Här är en länk till er som vill läsa om den grekiska myten om Narcissus och Echo.   och teatersällskapets tolkning av myten. 

"Vi i femman" genomförde vi på onsdagseftermiddagen. Svaren är skickade och vi får vänta till den 10 december för att få veta om vi gått vidare eller inte. Om vi inte går vidare så vet vi nu iallafall vad "Vi i femman" är och vad det går ut på. Vi är en erfarenhet rikare. 


Så kul att få ta del av elevernas intervjuer som de gjort med er föräldrar eller deras mor/farföräldrar.
Det blev ett underlag med 4 generationers olika matvanor då vi dessutom hade en som intervjuat en
mormors moster. Tusen tack för att ni finns och hjälper/stöttar era barn till dessa uppgifter som är
omöjliga för oss att göra lika bra i skolan. Nästa moment i temat är att vi ska lära oss vad begreppen
torkning, gravning, saltning, rökning, syrning, syltning, och konservering innebär. 
Vi kommer dessutom laborera och då leta druvsocker i 8 fasta livsmedel och 5 olika vätskor.


I matten fortsätter vi med geometri. Vi tränar på olika begrepp och ska kunna skilja på en spetsig triangel,
en rät triangel och en trubbig triangel och vad som utmärker dessa. Även vad som skiljer en fyrhörning,
parallellogram, rektangel och kvadrat åt ska vi kunna. Att veta att omkretsen är det vi räknar runt om och hur
vi gör när vi räknar ut en omkrets ska vi kunna. Dessutom ska vi veta att arean är ytan i en figur
och att man räknar ut den genom att multiplicera längden x bredden (i en kvadrat och rektangel).
Eleverna har som veckomål att kunna dessa saker. Vi övar i skolan men man kan också behöva ta hem
och nöta därför står det som en behovsläxa till torsdag. (Eleverna har fått material som papperskopia men
det finns även att göra digitalt på studentlitteratur, Favoritmatematik 4B, i avsnitt 41, 42, 43 och 44).


I engelskan har vi börjat titta på en serie som heter Max´s Movie. Eleverna har fått ett bildspel i Classroom
som vi också använder på lektionerna. Vill man titta på filmen
i förväg eller efterhand för att det gynnar inlärningen så får man gärna göra det.
För vissa elever kan det sköntkännas bra att få var förberedd inför lektion för att få ut bästa möjliga under lektionstid.
För andra är det bra att kunna titta i efterhand, repetera och då eventuellt ändra text, till svenska, engelska
eller ingen text alls och några vill göra båda delarna eller inget alls. Behovet styr.
Vi startar med att börja titta på serien på torsdagar och fredagar med start denna vecka som varit.

Vi har denna vecka arbetat med dialog i ämnet svenska. Vi har pratat om citattecken och talstreck. Vi har också gjort lite övningar kring detta. I nästa vecka ska vi fortsätta jobba med det samt börja träna stavning. Det kommer framöver bli behovsläxa i stavning.

I svenskan har vi också hunnit introducera ett nytt material som handlar om olika texttyper. Boken heter Skrivsucce och behandlar berättande text, argumenterande text, beskrivande text, förklarande text samt återberättande text. Vi ska framöver jobba med avsnittet som heter förklarande text - faktatext. Vi ska binda ihop det arbetet med vårt Nordenarbete. Vi kommer också väva in redogörelse i detta. Eleverna kommer att få avsluta Nordenarbetet med att göra en muntlig presentation om ett nordiskt land. Detta blir då examinationen av arbetet vi hållit på med.

I so fortsätter vi alltså med Norden. Vi är i de norra delarna av Norge och Finland och har nu läst och pratat om både Finland och Svalbard. Detta arbete fortsätter även nästa vecka. Till torsdag v. 46 har eleverna i läxa att läsa på /repetera Finlandstexten samt öva in kartan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar