Värdegrundstrappa
Vecka 11-14
|
Jag visar
förståelse för att alla är olika
|
||
Vecka 13
|
Vad händer?
|
Hemuppgifter
|
|
Måndag
8.10-14.30
|
Idrott - inne
|
||
Tisdag
8.10-14.30
Studiegård
14.45-15.25
|
Musik
|
Bokbussen
inställd
|
engelskaläxa:
The Easter Thief: text och glosor
|
Onsdag
8.10-14.10
|
Bild
|
Matte:
Behov Bråk, repetera med hjälp av uppgifter i 4B-boken eller/och digitalt
5A-boken
repetera de fyra räknesätten mha 4A-boken
|
|
Torsdag
8.10-14.10
|
Idrott -
inne
|
||
Fredag
8.10-12.40
|
Slöjd
|
||
Kommande
veckor
|
Bokbuss:
23/3 inställd
Kom alltid
ihåg att friskanmäla när eleven kommer tillbaka till skolan. Är ni sjuka en
fredag måste ni också sjukanmäla kommande måndag.
|
Vi är olika på många sätt och det har vi haft en del samtal kring. Det är inte bara på utsidan som vi är olika utan även det som inte syns. Vi är bra på olika saker och det har eleverna konstaterat att det är bra:) Vi hjälps åt och stöttar varandra och tränar på att visa en acceptans för varandras olikheter.
För er som är hemma och haft symtom finns det uppgifter i våra Classroom som ni kan ta del av. Dessutom har vi skickat inbjudan på hangouts och meddelande i er mail på ert google konto. Hangout hittar ni i mailen och/eller som en app i google. Under dagen idag så har alla elever fått loggat in på digitala sidor som eventuellt kan komma att bli än mer aktuella om skolan stänger.
Vi har på NO lektionen i måndags arbetat med skillnaden mellan ett virus och en bakterie. En film där Lennart Nilsson kunnat filma ett virus har vi tittat på. Fascinerande hur ett så litet "korn" kan få oss så sjuka och vända upp och ner på ett helt samhälle. Uppgifter i Clio lärde oss mer.
I tisdags så var det St Patricks day. En dag vi uppmärksammade och därför är texten kopplad till Irland. Vi tittade även på The Grammar Company som också uppmärksammade den dagen. Vi har arbetet vidare med verb och hur man använder de i dåtid. Alla tillhörande uppgifter finns som vanligt i elevernas Engelska klassrum.
I matten har vi fortsatt med bråk. Vi har nu gått igenom det sista nya, division med bråk. Finns ett matteklassrum i Classroom där ni som varit frånvarande kan följa det vi gjort. Kängrumatte har vi startat med. Tanken är att vi ska delta i tävlingen. Valfritt såklart om resultatet skickas in men alla får träna och göra "provet". De fyra räknesätten har vi gjort en avstämning i. Många har övat och sett att de gjort framsteg. Vi kommer ha mer tid att öva för de som behöver. Alla elever har idag fått tagit hem 4A och 4B boken. För er som varit sjuka ligger de på era hyllor i kapprummet. OM/UTIFALL/ATT skolan stänger så finns iallafall de hemma. Man får räkna vad man vill i böckerna. Finns många uppgifter kvar att göra för många. I 4A-boken finns det många övningar i de fyra räknesätten.
I svenskan har vi fortsatt vårt arbete kring Ordkunskap, vi har pratat om liknelser , homonymer, honomfoner och homografer. Nästa vecka gör vi klart det samt börjar med ordklasser.
I So har Adam hållit i undervisningen kring World Children Prize. Det har handlat om berättelser från elever runt jorden, olika förutsättningar, demokrati, diktatur och de globala målen. Framöver kommer eleverna få göra arbete kring de nominerade, som ska leda till en muntlig redovisning.
Efter påsk ska vi börja jobba med historia - repetera vikingatid, göra medeltid och vasatid! =)
Vi uppmanar er att uppdatera er kontinuerligt om läget kring Coronaviruset på nykoping.se för senast info.
Trevlig helg
Gänget i åk 5
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar