I tisdags fick vi information från “Majblomman”. Den 23 april 12.00 får man börja sälja. Eleverna kommer att få hem en informationslapp. Om ni bedömer att eleven får sälja så skriver ni under och eleven lämnar lappen till oss. Vi lämnar inte ut blommor utan vårdnadshavarens godkännande.
Vi har sen i måndags haft en ny lärarstudent hos oss, Adam. Adam läser sista terminen på lärarprogrammet 4-6 och kommer därför att få undervisa en hel del. Han kommer att vara hos oss fram till påsklovet.
Vi arbetar vidare med bråk i matten. Den här veckan har vi adderat och subtraherat liknämniga bråk. Vi omvandlar från blandad form till bråk. Vi förenklar och gör det till blandform igen. Ibland måste vi också förkorta. Ju säkrare på multiplikationstabellerna man är så underlättar de räkneoperationer vi gör i bråk avsevärt. Praktisera gärna bråk hemma i vardagen. Dela pizzan/tårtan/kladdkakan osv i olika delar, hur många delar är en hel, hur många äter ni upp, hur många finns kvar osv.
I NO: n har vi fortsatt med kroppen. Att äta en varierad kost och resonemang kring det gjorde vi i början av veckan, Andra passet lärde vi varandra hur matspjälkningen går till och hade resonemang om det gruppvis, muntligt. Repetition om fotosyntesen och hur den hjälper oss att leva pratade vi också om.
Vi fortsätter med vänlighetstema i engelskan, Klassrums ord och hur man städar klassrummet handlar texten om. Även de ord vi tränat på från The Grammar Company vill vi att man även tränar så att man kan använda dem.
I so har vi arbetat färdigt med religion. Det kommer bli ett avslutande prov på alla tre religionerna. Eleverna har texter att läsa på google classrom samt fått med sig ett häfte med frågor hem som de kan använda som stöd när de läser till provet. Eleverna har tränat och övat och läst och arbetat med materialet även här i skolan både igår och idag.
Vi kommer nu övergå till ämnet samhällskunskap. Vi ska arbeta med World childrens prize och kommer då också arbeta med mänskliga rättigheter, barnkonventionen, jämställdhet, de globala miljömål, barnrättshjältar samt demokrati och valrörelse.
I svenska ska vi arbeta med ordförståelse, lånord, liknelser, sammansatta och särskrivna ord, homonymer, homofoner och homografer. Det sista stavningsförhöret handlar om ä-ljudet och förhörs fredag v. 11. Läxan finns i fliken här på bloggen och eleverna har fått hem det i pappersform.
Vi avslutar med att tacka för den härliga fikastunden vi fick idag! Eleverna fick äta kakor o bullar så det nästan sprutade ur öronen. Sen gick vi och åt pannkaka på det! Så idag är det ett glatt gäng som går hem från skolan.... 😂
Ha en härlig helg!
Sofia, Jennie, Lucas, Albin och Annika
Samt våra praktikanter Adam och Lovisa
I so har vi arbetat färdigt med religion. Det kommer bli ett avslutande prov på alla tre religionerna. Eleverna har texter att läsa på google classrom samt fått med sig ett häfte med frågor hem som de kan använda som stöd när de läser till provet. Eleverna har tränat och övat och läst och arbetat med materialet även här i skolan både igår och idag.
Vi kommer nu övergå till ämnet samhällskunskap. Vi ska arbeta med World childrens prize och kommer då också arbeta med mänskliga rättigheter, barnkonventionen, jämställdhet, de globala miljömål, barnrättshjältar samt demokrati och valrörelse.
I svenska ska vi arbeta med ordförståelse, lånord, liknelser, sammansatta och särskrivna ord, homonymer, homofoner och homografer. Det sista stavningsförhöret handlar om ä-ljudet och förhörs fredag v. 11. Läxan finns i fliken här på bloggen och eleverna har fått hem det i pappersform.
Vi avslutar med att tacka för den härliga fikastunden vi fick idag! Eleverna fick äta kakor o bullar så det nästan sprutade ur öronen. Sen gick vi och åt pannkaka på det! Så idag är det ett glatt gäng som går hem från skolan.... 😂
Ha en härlig helg!
Sofia, Jennie, Lucas, Albin och Annika
Samt våra praktikanter Adam och Lovisa
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar