fredag 20 september 2019

Inför v. 39



Värdegrunds-
trappa 
vecka 39-42
Jag använder ett vårdat språk
och är medveten om hur jag pratar med andra.
vecka 39
Vad händer?
Hemuppgifter
måndag
8.10 -14.30
idrott ute


tisdag
8.10 -14.40
ev. studiegård
återkommer!

musik
Kunskapsfestival 15-18.30
OBS! Utställning och fikaförsäljning i nya matsalen,
intäkterna går till åk 6´s klasskassa
(Åk 5 får sköta försäljning i vår!)
ma: multplikationskoll igen
onsdag
8.10 -14.10
Bild

Eng: The Reporter (intervjua någon hemma med engelska frågor)
torsdag
8.10 -ca 12.20
Idrott ute
Kortare pass
Kort skoldag -
Kunskapsfestival 12.30-17.00
OBS! Utställning och fikaförsäljning i nya matsalen,
intäkterna går till åk 6´s klasskassa

(Åk 5 får sköta försäljning i vår!)

fredag
8.10 -12.40
slöjd

Sv; Läsläxa -
obs glöm inte böckerna hemma! 
Kommande
veckor
vecka 40: Kunskapsfestival - tisdag. Obs!Utställning och fikaförsäljning i nya matsalen,
intäkterna går till åk 6´s klasskassa
(Åk 5 får sköta försäljning i vår!)
glöm inte att boka in tid med pedagog på edwise
vecka 43: Vaccination flickor
vecka 44: Höstlov

Kom alltid ihåg att friskanmäla när eleven kommer tillbaka till skolan.
Det är också viktigt att ni ändrar vårt
sjukanmälansnummer om ni har det inlagt i era mobiler.
Det nya är 0155- 248013



Ännu en vecka har rusat iväg. Studiedag och skolfoto har gjort att tid "försvunnit" från ordinarie undervisning. Alla har ännu inte bokat tid för utvecklingssamtal. Det gör du bäst genom att gå in i Edwise och boka med hjälp av din inlogg. Strular det med något, tveka inte att ta kontakt med oss. Mail är bäst. Observera att tiden ni bokat är den tid som ni har med pedagogen. Ni behöver komma ca 15-30 minuter innan bokad tid för att eleven ska ha tid på sig att ha sitt elevledda samtal innan. 

Vi har i svenska arbetat vidare med Huset som nu börjar sättas ihop till fina böcker. Vi har också läst vidare i vår högläsningsbok "Bläckhjärta" där vi under tiden jag läser förutspår texten, ritar till texten, skriver upp svåra ord och begrepp vi hör samt sammanfattar det vi hört. Våra läsgrupper jobbar vidare. Det flyter på bra och idag har alla fått läsa högt för mig också. Det är roligt att sitta och tjuvlyssna på eleverna när de har "bokprat". De verkar väldigt engagerade i sina böcker. Hoppas läsningen hemma går lika bra som eleverna säger här!

Vi funderar på att delta i Sn´s novelltävling. Temat är mystik. Man skriver inte så mycket noveller på mellanstadiet men vi ska göra ett försök. Vi kommer lägga svenskatid på det under v. 39 och 40. OM man vill skicka in sin text så måste den vara klar till den 4/10. Det finns inget tvång i att delta men alla ska skriva varsin kort novell.

Vi har inte hunnit ha så mycket geografi denna vecka pga studiedag, förberedelse inför kunskapsfestivalen och skolfoto. Det vi håller på med är att lära oss ord och begrepp som handlar om staden. Eleverna skriver en text med hjälp av begreppen som heter "Min stad Nyköping". I nästa vecka hoppas vi kunna jobba klart med det samt titta på nästa avsnitt av Geografens testamente.

I engelskan håller vi på att  knyta ihop vårt väderprojekt. Vi har dessutom med hjälp av våra "walk and talk" övningar som handlat om att vara reporter med olika kamrater landat i att också skriva svaren på våra frågor. Det är också det som eleverna ska få göra med någon hemma. En intervju på engelska helt enkelt:)

På NO lektionen den här veckan pratade vi om ytspänning och viskositet. Vi såg en film som utgångpunkt, Struten - hur kan en skräddare gå på vatten? (kan vara så att man behöver inloggning till ne.se?!) Den inloggningen behöver vi ordna till eleverna, så att de även kan titta hemma. Vi såg även ett klipp på vattnets olika tillstånd. Från biologin har vi nu gått in på vattnets fysikaliska förmåga. Framöver kommer vi prata om vattnets kraft bla med hjälp av väder.

I matten fortsätter vi nöta multiplikation. Många gjorde verkligen framsteg den här veckan och kunde se att de förbättrade sig från sitt förra resultat. Superkul när de själva reflekterar och själva kan se sin utveckling. Det verkligen tindrar i deras ögon över hur nöjda de är med sin prestation. Vi har pratat om uppgifter som bygger på att man kan tabellerna. Hur man då istället bara behöver fokusera på att lära sig metoden och slipper belasta arbetsminnet. MEN, det är inte förbjudet att använda hjälpmedel som multiplikationsruta OM man behöver det för att träna metoden, tex uppställning. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar