fredag 1 mars 2019

Inför vecka 10



Värdegrunds-
trappa
Jag visar förståelse för att alla är olika.
vecka 10
Vad händer?
Hemuppgifter
måndag
8.15 -14.30
idrott - innekläder
Studiehjälp
Byte av radiatorer på Jennies sida.Var beredd på utelektioner.  
Du som inte är klar med bråkhäftet stannar på Studiehjälpen, eller så har du tagit hem uppgiften. Samma sak gäller faktatexten från v. 9. 
tisdag
8.15 -14.40
musik
engelska: Behovsuppgifter för vissa att göra klart i WB.
onsdag
8.15 -14.10
Studiedag
Gör klart ditt utvecklingssamtalsbildspel om du inte är klar. 
torsdag
8.15 -12.20
Kunskapsfestival 13.00-18.30 (kort skoldag)
So: Begrepp till avsnitten om fjällen -
pappersform eller på google classroom
fredag
8.15 -12.45
bild

Kommande
veckor
Måndag vecka 11 har eleverna ett prov i vinterekologi. Finns material att träna på i classroom och clio-online.
12 mars Kunskapsfestival 13.00-18.30 (kort skoldag, 12.15)
Vecka 16 Påsklov
23 april Studiedag
25 april Bokbuss

Först och främst vill vi berömma åk 4 som så glatt anpassar sig till snabba förändringar. Idag har vi varit tvungna att vara utomhus i perioder då det har bytts radiatorer i vårt ena klassrum. Vi har gjort tipspromenad samt lekt lekar. Det var jätteskoj att se eleverna köra sten sax påse stafetter på KG! Bästa klassen bjöd på många härliga skratt idag!

I svenskan har vi gjort färdigt kapitlet om återberättande text. Eleverna har fått utvärdera sitt arbete samt skriva vad de vill utveckla till nästa gång vi arbetar med samma texttyp.

I so har vi arbetat med kapitlet som handlar om de svenska fjällen. Vi har bland annat talat om begrepp som gruva, malm, metall, trädgräns, nationalpark m.m. Vi har också resonerat kring varför vissa tycker det är bra med fjällturism och varför det också kan vara dåligt. I nästa vecka ska vi se ett nytt avsnitt av geografens testamente samt jobba med avsnittet som handlar om kusten och havet.

I matten har vi startat upp Bråk. Vi har repeterat från det vi lärt oss i trean och vi har fått en ny bok, Favoritmatematik 4B. Alla elever har fått logga in med sin kod i "klassrummet". Där läggs uppgifter in som kan göras digitalt men som också kopplar till vilka sidor i boken som man ska göra.

På engelska lektionerna så har vi tränat både muntlig och skriftlig interaktion. Den muntliga träningen har bla varit i form av en "orm". Givna frågor och svar ska "slingra" sig mellan eleverna. En startar med en fråga och samma person avslutar med ett svar. Då ska alla som haft en lapp fått säga vad det stod på sin lapp. Superkul när alla är så deltagande och aktiva. Blir det lappar kvar för att vi är för få så är det många som vill ha en extra lapp. Vi har nu tränat och repeterat de två första avsnitten, i skolan och hemma,  både i textbook, digitalt och workbook. Eleverna har gjort övningarna i workbook i skolan. De som ännu inte är klara får ta hem och göra klart, behovsläxa till tisdag i nästa vecka alternativt att man stannar på studiehjälpen på måndag. Nu gör vi diagnoser på kapitlen som eleverna ska kunna visa er på utvecklingssamtalen.

I NO har vi arbetat vidare med vinterekologi och gjort en uppföljning på den utelektion vi hade innan lovet. Vi har också haft utbildning kring batterijakten. Den här gången repeterade vi och fick lära oss lite nytt om Galvani och Volta. Vi avslutade med ett Life Hack så man vet hur ett batteri är fulladdat eller urladdat. Efter det gjorde vi orgami och vek grodor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar