fredag 15 februari 2019

inför vecka 9



Värdegrunds-
trappa
Jag visar förståelse för att alla är olika.
vecka 9
Vad händer?
Hemuppgifter
måndag
8.15 -14.30
idrott - innekläder
Studiehjälp
Du som inte kan klockan (matematik) övar extra mha elevspel eller häfte.
tisdag
8.15 -14.40
musik
engelska: Vi har och fortsätter repeterar det vi gjort i Good Stuff 4. Denna vecka fokus på Colours/Family.
onsdag
8.15 -14.10
slöjd


torsdag
8.15 -14.50
idrott - inne

So: Älvarna för de som behöver göra om
fredag
8.15 -12.45
bild
Jennie ledig



I matten har vi arbetat med begreppen algoritm, buggar och loopar. På datorn har det funnits några roliga men kluriga uppgifter där man fått programmera en robot till att gå rätt. Vi har också tränat på muntlig interaktion, samtal då vi försökt fått våra kompisar att rita utifrån vår "streckgubbealgoritm". Många roliga skratt fick vi så robotar inte arbetar som vi människor vill.(Se bilder under mattefliken). Nu arbetar vi med att bilda uttryck. Vi varvar digitala instruktioner och uppgifter på datorn med att träna uppgifterna i boken. Vi håller också på att knyta ihop det sista vi har kvar i 4A boken då vi efter lovet kommer att få börja i 4B boken. I det första kapitlet kommer vi att få lära oss mer om bråk, att addera och subtrahera bråk.

I engelskan har vi fokuserat på repetition och göra klart från det vi lärt oss tidigare. I halvgrupp har vi haft givande muntliga interaktioner där alla, spontant, på eget initiativ, kommit till tals. Mycket givande lektion, både för elever och för pedagog.Vi arbetar klart med de uppgifter vi inte hunnit göra i workbook på lektionerna. För några som inte blir klara så blir det behovsarbete hemma eller att man stannar på studiehjälpen. Efter repetition blir det kapiteltest och grammatikcheck. Ett arbete som planeras att ligga till underlag för utvecklingssamtalen.

I NO:n hade vi fältstudie i skolskogen med Naturskolan. Eleverna fick bland annat i uppgift att under en timma hålla värmen så bra de bara kunde på det vatten de fått i en flaska. De fick även leka en lek som gick ut på att vara talltita och gömma mat. Sen fick de hitta maten igen men då även ha talgoxar som också kunde hitta deras gömmor. Efter lovet efterarbetar vi besöket och så småningom kommer ett prov på det vi lärt oss. Vill man gå in och träna finns det material i NO-Classroom.

I so har vi arbetat färdigt med älvarna och landskapen Västerbotten och Norrbotten. Några elever håller fortfarande på och färdigställer faktatexter om detta. Vi gör klart det på måndagen v. 9.

I svenska har vi skrivit återberättande text. Eleverna ska skriva om en händelse de varit med om. Texten skrivs i drive. Efter detta ska de ge varandra feedback och när de bearbetat sina texter och känner att de gjort sitt bästa så ska de dela sina texter med mig. Under v. 9 ska vi läsa återberättande text och nästa arbetsområde är att skriva berättande texter.

På måndagen v, 9 kommer vi att lägga ut tider för utvecklingssamtal på edwise. Samtalen kommer ligga torsdagen den 7/3 mellan 13-18.30 samt tisdagen den 12/3 13-18.30. Dessa dagar är korta skoldagar. Till detta samtal vill vi att ni läser de skriftliga omdömen vi skrivit på edwise innan samtalet. På samtalet kommer eleverna visa sitt material samt kommer vi skriva IUP. Omdömena är ännu inte klara. Den 28/2 ska de vara klara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar