torsdag 10 januari 2019

Välkomna tillbaka och info inför v. 3







Värdegrunds-
trappa
Jag är koncentrerad, arbetar flitigt och tar vara på lektionstiden.
vecka 3
Vad händer?
Hemuppgifter
måndag
8.00-14.30
idrott inne -
innekläder och tänk på skor
Studiegård
.
tisdag
8.00-14.40
musik
engelska: repetera djurorden från
“Please mum” och
djurorden från “The Fox”
onsdag
8.00-14.10
slöjd


torsdag
8.00-14.50
idrott - skridskor

SO: De största sjöarna i Sverige
(Hornavan, Storsjön, Siljan, Vänern,
Mälaren, Vättern och Hjälmaren)
fredag
8.00-12.45
bild





Åh vad det var kul att träffa eleverna igen. Det kändes som ett långt och härligt jullov. Det verkar som om de flesta haft ett härligt jullov och eleverna verkar utvilade och "på hugget".

Vi har haft en kul uppstart med jullovscharader och samtal om värdegrund och de nya rutinerna kring våra färgglada/markerade trösklar. Trösklarna är nu svart/gula vilket ska indikera på att man ska lugna ner sig, tystna och gå lugnt och stilla. Detta gäller t.ex. klassrum och matsalskorridor. Detta är något hela skolan arbetar för i ett led att få god arbetsro.

I so har vi sett avsnitt 1 av geografens testamente. Eleverna verkade gilla det skarpt. Vi har efter det arbetat kring de stora sjöarna i Sverige, sjöliv (djur och växter), miljöpåverkan samt vad vi använder sjöar till. Läxa till torsdag v. 3 är att kunna de största sjöarna i Sverige. (Sid 83 i texthäftet på google classroom) Eleverna ska kunna peka ut var sjöarna ligger samt någon kort fakta om sjön.

I svenska håller vi på att arbeta med muntlig framställning som en avslutning på vårt författarporträtt. Vi har tala om hur man håller en muntlig presentation samt börjat göra talkort. Eleverna kommer att få öva på skoltid men kommer säkert också behöva öva lite hemma. Redovisning sker onsdag v. 4 i halvklass.

I matten fortsätter vi vårt arbete med negativa tal, linjediagram och stapeldiagram. Vi arbetar både digitalt och skriver i boken. Efter vi tränat på diagram så får eleverna en uppgift att göra en undersökning. Vi har spelat spel också.
Inom kort kommer eleverna att få träna på de områden som vi haft under hösten, dvs de fyra räknesätten. Det kommer även att kopplas en hemuppgift till de lektionerna för de som behöver nöta mer. Uppgifterna är kopplade till elevernas IUP-mål och de utvecklingsmål som ligger(kommer att komma) in omdömet

På engelskan fokuserade vi den här veckan på att repetera tidigare ord. Framförallt har vi fokuserat på djurord. Vi har även lyssnat och tränat på texten "The Fox". I den finns också djurord och även de ska man träna på till tisdag. Genom sidan Lyricstraning så har eleverna tränat på att lyssna och skriva ord. En kompensation för att vi den här veckan inte fick någon musik har vi också i klassrummet sjungit låten "live". Fantastiska sångare vi har i grupperna:) Marija kommer att vara sjukskriven januari ut. From nästa vecka finns Göran på plats och tar musiken. Tyvärr kommer elevens val musik inte att starta förrän Marija är tillbaka.

I NO:n har vi avrundat "Kretsar kring el" genom att summera i våra böcker. Vi har också avslutat GOTD-kalendern vi hade innan lovet med en Kahoot. Batterijakten startar den 1 februari. Batterier på Claes Ohlson kan man lämna in tidigast den 1 mars. För er som har batterier hemma och vill bli av med dem innan så går det jättebra att eleven tar med dem till skolan. Viktigt att de då är tejpade innan de lämnas till skolan. Se tidigare information ni fått hem.


Tack för all feedback kring bloggen. Vi fick så mycket ros och samtidigt bra tankar som vi tar med oss om förbättring. Vi kommer nu att lägga "inforutan" först på sidan så att man kan välja att bara läsa den för kort info. Vi kommer också framöver att lägga in mer detaljerad info samt bilder på våra respektive ämnesflikar.


1 kommentar:

  1. Lyricstraining var en höjdare här hemma! Tack för tipset.

    SvaraRadera