lördag 4 februari 2017

Matematik, No och Engelska

Matematik

Den senaste veckan har vi arbetat lite extra med begrepp som temperatur, termometer, grader, Celsius, skala samt + och - grader. Utifrån det har vi observerat dagstemperaturen de dagar då vi haft matematik och bl.a. fyllt i ett linjediagram.
Spännande att höra deras egna erfarenheter av temperaturer och termometrar. Det har diskuterats allt från febertermometer till köttermometer. Det är många elever som nyligen haft feber så de ville också jämföra och prata om hur hög feber de hade haft.
Flera elever har under veckan berättat att de lagt märke till att de har en termometer i bilen. Så nu har de på eget initiativ börjat göra förutsägelser om hur varmt/kallt det kommer att vara nästa dag. "Varför är det egentligen en snöflinga framför temperaturen som varnar för snö, när det aldrig snöar?" var en fråga som dök upp...
Sedan tidigare kan de fyll i och läsa av stapeldiagram. Nu fokuserar vi på linjediagram. Småningom kommer vi också att arbeta med cirkeldiagram.
Vi har också uppmärksammat att vi gått 100 skoldagar sedan skolstarten i augusti. I måndags arbetade vi med talet 100 i både svenska, matematik och teknik.

No
Vi har avslutat arbetet om kroppen och har precis börjat arbeta med vårt tema om universum. Första tillfället fick de berätta för varandra och för mig vad de redan vet om ämnet. Allt det som de berättade om skrev vi ned gemensamt. Alla var inte överens det som sades så ibland blev det diskussioner huruvida det verkligen var sant eller inte. Det väcktes med andra ord en del frågor och funderingar om rymden, planeter etc. Frågor som vi nu ska arbeta vidare med.
Temat kommer att pågå under vårterminen och kommer att vävas ihop med NTA-lådan som denna termin är "Jord". Jag kommer dock att vänta någon vecka med att påbörja arbetet med den.
Vi avslutade veckans No-pass med att se en film om "Big bang".

Engelska
De har fått en läxa där de ska öva på de fraser vi arbetat med i skolan. Läxan är inte att kunna stava orden/meningarna på pappret. De ska öva på att kunna ställa, och svara, på frågorna. Frågan dök upp om de får använda andra ord än de vi arbetat med i skolan och om man får ta reda på nya ord. Självklart! Vi samlar på nya ord och fraser. Som vanligt tänker vi på att använda ett vårdat språk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar