tisdag 14 februari 2017

Cirkelmodellen kring beskrivande texter om djur och natur

Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. (Lgr11) 

I skolan ska eleverna få delta i språk, använda språk och uppleva språk. Att läsa för att uppleva och lära i ett meningsfullt sammanhang och där eleverna känner att de är delaktiga är en viktig del i läs- och skrivundervisningen. 

Cirkelmodellen innebär många tillfällen där man integrerar tala, lyssna, läsa och skriva med ämnesinnehållet i undervisningen. 

Cirkelmodellen i Livet i Bokstavslandet. 

Så här har vi arbetat kring beskrivande texter:

Fas 1: Bygga upp elevernas bakgrundskunskaper
Vi hade textsamtal kring kapitel 3B, Scoutstugan Ekorren, i Livet i Bokstavslandets läsebok. Eleverna visade stort intresse för djur och natur genom att ställa många nyfikna frågor. Vi tränade på att plocka ut viktiga innehållsord eller nyckelord ur texten. I arbetsboken tränade eleverna vidare genom att skapa egna meningar med hjälp av nyckelorden från samma text. 

Fas 2: Studera texter inom genren för att få förebilder
Eleverna fortsatte sitt arbete med att läsa en text om ekorren. Till sin hjälp hade de en planeringstabell med rutor och bilder, som underlättade letandet efter de viktiga nyckelorden om var ekorren lever, hur den ser ut, vad den äter, hur den bor osv. Tack vare lucktexten i arbetsboken kunde eleverna på ett enkelt sätt fylla i nyckelorden och få en bild av hur en egenskriven text om ekorren kunde se ut.



Fas 3: Skriva gemensam text
Gemensamt arbete kring skogsharen följde. Jag hade i fas 2 fått syn på var eleverna befann sig och vad de behövde träna mer på. I det gemensamma arbetet kring skogsharen återupprepade vi hela proceduren med att plocka ut nyckelord och fylla i planeringstabell, men det blev inte på något sätt tråkigt. Ett stort intresse kring skogsharen gjorde arbetet både intressant och jättespännande!

Eleverna hade redan fått önska egna djur att skriva om. Dessa texter fanns färdiga att använda och eleverna läste texterna och fyllde i sina planeringstabeller med stor iver.

Eleverna ritade också av sina djur och fick på det sättet upptäcka och studera djurens utseende på nära håll.



Vi fortsatte med att skriva en gemensam text om skogsharen utifrån de nyckelord vi hade plockat ut och skrivit i vår planeringstabell. Jag markerade med olika färger på tavlan vilka ord de kunde byta ut i meningarna och vilka de kunde ha kvar när de skulle skriva sina egna texter.


Fas 4: Skriva text individuellt eller i par
Nu var det förberedande arbetet klart och eleverna var redo för att skriva på egen hand. De hade hjälpmeningar på tavlan, sina planeringstabeller och dessutom checklistor som stöd för sitt skrivande. 

Checklistor finns med för att synliggöra för eleverna hur texterna ska byggas upp. Det handlar både om att få syn på de genretypiska dragen som en beskrivande text om djur ska innehålla och även det som handlar om språkets struktur, såsom meningsbyggnad, stavning och interpunktion. Eleverna har redan lärt sig att det är viktigt att använda checklistan och komma ihåg varje del.

Allt detta arbete där man samtalar, läser och diskuterar beskrivande texter har visat att elevernas medvetenhet har ökat. Eleverna är mycket stolta över sina arbeten om djur och ser fram emot att visa upp dem på Kunskapsfestivalen i maj.

Lättläst faktatext om lodjuret, en planeringstabell, en checklista....
och slutresultatet blir fantastiskt!

Alla hjärtans dag-korten med djurmotiv passade fint in som avslutning av vårt arbete kring beskrivande texter om djur och natur. 

Ugglekort till klassens ugglor, förstås.

Hjärtan och skogsharar.
Skogsharens olika färgsättningar framträder fint i barnens pyssel.

Harar, ugglor, hundar och elefanter!
Fantasin har inga begränsningar. 

Kram till er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar