torsdag 23 januari 2020

inför vecka 5



Värdegrunds-
trappa 
vecka 2-5
Jag vet vilka mål jag behöver
träna på och gör mitt bästa.
vecka 5
Vad händer?
Hemuppgifter
måndag
8.10 -14.30
idrott - inne


tisdag
8.10 -14.40
studiegård
14.45-15.25
musik
Bokbuss
engelskaläxa: 
Earthquake! (finns i classroom)
Ny engelska läxa delas ut till
nästa tisdag. 
onsdag
8.10 -14.10
Bild


torsdag
8.10 -14.10
Idrott - inne


fredag
8.10 -12.40
slöjd

Sv: Stavningsläxa
(se flik ovan)
Kommande
veckor
Disco Ball night lördagen den 8/2 - fotboll och disco - intresseanmälan att delta i laget
anmäls under v. 5 - förälder = coach
vecka 8: Sportlov
vecka 9 och 10: Kunskapsfestival 27/2, 2 mars, 4/3 (kort skoldag) 
Bokbuss: 25/2, 23/3
Kom alltid ihåg att friskanmäla när eleven kommer tillbaka till skolan.
Är ni sjuka en fredag måste ni också sjukanmäla kommande måndag.
 Det är viktigt att ni ändrar vårt sjukanmälansnummer om
ni har det inlagt i era mobiler.
Det nya är 0155- 248013.

Ännu en vecka avklarad! Tänk att tiden kan gå så fort... 

Denna vecka har eleverna i sv/so arbetat mycket med sin "familj" och dess religionstillhörighet. 
Vi har skapat våra familjemedlemmar, skrivit en kort biografi, redovisat för varandra samt tagit reda på info om gud/gudar, 
hur gammal religionen är samt om det finns fler viktiga personer kopplade till religionen. 
Det har varit arbete både enskilt och i grupp, många samtal och även redovisningar både framför helklass samt i tvärgrupper! 
Det har varit jätteroligt att lyssna på eleverna! 
I nästa vecka ska vi arbeta kring de heliga skrifterna, heliga byggnader samt prata om hur det ser ut i hemmen. 
Vi kommer göra två dramatiseringar samt en plansch med tillhörande muntlig redovisning. 

I svenska har vi tränat på m-ljudet, som vi konstaterade hade liknande regler som n-ljudet. 
Läxa på m-ljudet finns redan i läxfliken och den är till fredag v. 5. 
I nästa vecka ska vi arbeta kring J-ljudet. 

I NO:n har vi gjort vår laboration för att ta reda på vad som finns i marshmallows. 
Vi har skrivit till ett resultat i vår laborationsrapport och börjat fylla på vår slutsats. 
Vår fråga ska besvaras med hjälp av vårt resultat. Vi håller också på att skriva klart vår faktatext om 
matspjälkningen och vad som händer i matspjälkningsorganen när vi äter och vad maten gör med våra organ. 

På engelskan har vi lyssnat på en text om Canada och en som handlar om jordbävning. 
Den texten som heter "Earthquake!" arbetar vi med i skolan och det är också den texten man övar extra på hemma. 
Uppgifterna finns i Classroom. 
Vi har också övat på presens -s. The grammarcompany avsnitt 8 tar upp det. 

Vi har under veckan repeterat geometrikapitlet. 
I torsdags hade vi provet. Det är roligt att se så många som anstränger sig för att kunna visa sina kunskaper ytterligare på prov. 
Många som sitter länge och klurar på uppgifterna och vägrar ger sig. 
Ibland fastnar man men med lite handledning förstår man uppgiften och vad det är man ska göra. 
Dessa elever befinner sig "uppåt" i lärande gropen. 
Bildresultat för problemlösning matematikDet finns några som fastnar i "gropen", de ger upp. 
I matten gäller det framförallt när det kommer lästal. För oss pedagoger blir utmaningen att peppa dem som först tänkte stanna i gropen att visa att det med handledning, samarbete, gemensam kraft och hjälp visst går att klara av en uppgift som först såg alldeles omöjlig ut att klara av. 
Vi kommer fortsätta nöta lästal i matematiken, i alla områden, så man får träna, prova igen och lära av andra. 
Till slut förstår man, och man känner att man visst kan. 
Man har lyckats med det man först trodde var omöjligt. Man tar sig upp ur "gropen". Tillsammas når vi fler framgångar. Man är inte ensam, vi hjälps åt, vi är ett team. TEAM FEM:) 
Vi har använt oss av mallen (se bild till vänster) för hur man gör generellt vid en textuppgift. 
Proven kommer, som förra gången, tas hem för underskrift. 





I vårt värdegrundsarbete de här veckorna repeterar vi lärande gropen och har även introducerat "lärandeutmaningen".
Två bra bilder som är bra att samtala med era barn om hur de tar sig an sina uppgifter i skolan, i alla situationer.
På utvecklingsamtalet har vi dessa bilder i fokus när vi pratar IUP-mål.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar