fredag 31 januari 2020

Inför v. 6



Värdegrunds-
trappa 
vecka 6-10
Jag framför mina åsikter
vecka 6
Vad händer?
Hemuppgifter
måndag
8.10 -14.30
idrott - inne


tisdag
8.10 -14.40
studiegård
14.45-15.25
musik

engelskaläxa: 
"I hate Shopping!" (finns i classroom)
(Ber om ursäkt, det stod fel tidigare)
Ny engelska läxa delas ut till nästa tisdag. 
onsdag
8.10 -14.10
Bild

Matte: Vi checkar av hur säker man är på metoderna i
de fyra räknesätten plus att vi gör ett multiplikatonstest. 
torsdag
8.10 -14.10
Idrott - inne


fredag
8.10 -12.40
slöjd

Sv: Stavningsläxa (se flik ovan)
Kommande
veckor
vecka 8: Sportlov
vecka 9 och 10: Kunskapsfestival 27/2, 2 mars, 4/3 (kort skoldag) 
Bokbuss: 25/2, 23/3
Kom alltid ihåg att friskanmäla när eleven kommer tillbaka till skolan.
Är ni sjuka en fredag måste ni också sjukanmäla kommande måndag.
 Det är viktigt att ni ändrar vårt sjukanmälansnummer om ni har det
inlagt i era mobiler. Det nya är 0155- 248013.

På mattelektionerna har eleverna fått tillbaka provresultaten. Vi har också gått igenom några av uppgifterna. Vill bli klar med allas provsammanställning innan proven skickas hem. Räknar med att de kommer hem i mitten av nästa vecka. Den här veckan har vi tränat och repeterat metoderna i de fyra räknesätten. Eleverna ska få göra en målkoll onsdag eller torsdag för att se hur mycket de lärt sig och hur mycket mer de behöver öva. Ett önskemål från dem själva var att de skulle få ett multiplikationstest igen för att se hur de ligger till, kunskapsmässigt och om de är lika snabba som tidigare. Man behöver inte, om man inte gärna vill, träna extra till det här tillfället. 

I NO: har vi skrivit klart laborationsrapporten och gjort ytterligare kamratbedömningar på vissa delar. Vi har också pratat i grupp och jämfört resultaten med varann. Hittat likheter och skillnader. I nästa vecka kommer var och en få en avidentifierad rapport att läsa. Utifrån en mall ska man se om kamraten har med alla delar som ska finnas med. Tillbaka sen får man sin egna rapport med kommentarer om hur man kan förbättra den. Först har eleven läst en annan rapport, sen får hen feedback på sin egna. Tanken är då att elevens egna rapport förbättras ytterligare med hjälp av att man fått läsa en annans rapport och att man fått tips från en annan till sin egna. 
Vi har parallellt arbetat med en faktatext om matspjälkningen. Nästa veckan ska dessa arbeten vara inlämnade för bedömning och vi går vidare med tallriksmodellen där vi såklart fortsätter samtala om det vi  laborerat om innan, kolhydrater, fetter, proteiner, vitaminer och mineraler. 

I engelskan har vi den här veckan tränat på klädes ord med hjälp av texten "I hate Shopping" och övningar i WB 4 och 5. Vi har också tränat på there is och there are. The Grammar Company avsnitt 9 tar upp det på ett roligt sätt.  Allt vi gör som finns digitalt finns samlat i engelska klassrummet på Classroom. Eftersom det är stor spridning på elevernas kunskaper i klassrummet så finns det flera olika texter och övningar som vi introducerar under veckan. Tar uppgifterna slut finns det ännu mer på nätet eller så finns det böcker att läsa som hjälper till att utöka ordförrådet. Det ska finnas något för alla.

I SO har vi gjort en kort dramatisering av den heliga skriften i våra olika religioner. Det var jätteroligt och intressant att se eleverna framföra sina kunskaper i drama-form. Eleverna har också gjort en muntlig presentation med hjälp av affisch där de redovisat om de heliga byggnaderna i de olika religionerna. Det var också mycket lärorikt och intressant. Vi övar och övar på att både samla fakta och information samt att stå inför grupp och prata. Denna gången filmade Sofia eleverna. Filmerna går att se på Kunskapsfestivalen sen...  I nästa vecka ska vi arbeta kring hur det ser ut i familjernas hem samt religiösa högtider. Arbetet kommer innefatta både drama i grupp samt enskilt arbete i form av dagboksskrivande.

I svenska har vi, förutom att jobba med redovisning och skrivande, arbetat med j-ljudet - som även är läxan till nästa vecka. Denna gång fick eleverna vara med och påverka vilka ord som skulle vara i läxa utifrån de ord vi arbetat med. Det har hittills varit goda resultat i läxförhören, vilket är roligt att se! Hoppas stavningen sitter nu bara..... Nästa veckas stavning kommer handla om tj-ljudet.

Hoppas alla får en trevlig helg!

Vi börjar närma oss sportlov..... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar