fredag 23 augusti 2019

Inför v. 35



Värdegrunds-
trappa 
vecka 35-38
Jag bryr mig om andra och hjälper dem när det behövs.
vecka 35
Vad händer?
Hemuppgifter
måndag
8.10 -14.30
idrott - ute


tisdag
8.10 -14.40
musik


onsdag
8.10 -14.10
Bild

torsdag
8.10 -14.10
Idrott 


fredag
8.10 -12.40
slöjd


Kommande
veckor
2 september: Planen är att vi denna dag ska åka till Söra.
Ev blir det inställt pga att Naturskolan fått andra uppgifter.
OM vi åker, vilket vi får bekräftat på måndag,
kan/vill några av er hjälpa till med skjuts dit eller/och hem?
Vi åker dit vid skolstart och hem  ca 14.00.
Vi skickar ett mail till alla när vi vet 100% hur det blir. 
10 september: Bokbuss

Hej

Oj vad det var roligt att få träffa alla elever igen! Det verkade som om de också var ganska nöjda att vara tillbaka. Första dagarna rullade på bra men nu har de verkat lite trötta här i slutet av veckan, vilket inte är så konstigt. Det är vi pedagoger också. Det har varit mycket nytt att ta in. Nya scheman, nya grupper (på idrott och slöjd) samt mycket ny info om hur vi ska jobba under läsåret. Vi hoppas och tror att allt sätter sig på plats snart.

Eleverna har kört enligt schemat som de fick hem häromdagen, hoppas ni fått se det. De har hunnit haft flera praktiskestetiska ämnen såsom bild, idrott och slöjd. I nästa vecka drar också musikgrupperna igång.

I svenska har vi främst pratat om förväntningar och vad vi vill och behöver jobba med under året. Vi har också pratat mycket om läsning och läsningens viktiga roll. Eleverna har i läxa redan nu att läsa 15-30  min/dag. Vi kommer att ha läsgrupper på fredagar där det kommer var bokcirklar där eleverna läser högt med varandra i grupper om 2-3 personer. De kommer också gemensamt bestämma läsläxa samt ha bokprat. I skrivande har vi startat upp det näst sista kapitlet om Huset, som vi hoppas ska vara klart till Kunskapsfestivalen så att ni föräldrar kan få se dem då.

Vi har inte hunnit prata så mycket om ämnet so än men kommer att göra det under nästa vecka. Klart är ändå att vi nästa vecka ska ha lite temaarbete om olikheter och funktionshinder. Vi kommer att prata om olika typer av diagnoser, allt från adhd till dyslexi för att öka förståelsen för varandra. Efter det kommer vi att ha geografi.

I engelska, matte och no har arbetet genomsyrat ännu mer kooperativt lärande än tidigare. Vi har tränat mycket på att ta ett eget ansvar. Både i sina enskilda uppgifter men även i grupp. Tillsammans i par har man tränat på ett positivt ömsesidigt beroende. Man har lärt av varann och även fått hjälpa varann att tänka lite till, komma på mer tillsammans. I pararbete och grupparbete har det då blivit en hel del träning i samarbetsfärdigheter. Man har fått varit lika delaktig i gruppen och samtidigt fått stödjande interaktion. Allt det här gynnar elevernas kunskapsutveckling till att ta klivet upp ytterligare ett snäpp i sin kunskapsutveckling vilket vi tagit del av och sett redan den här första veckan. Superkul:) Så roligt att se deras engagemang och att deras samarbete mynnas ut till gemensamma kunskaper, att de ser att de kan lära så mycket av varandra genom att ta hjälp av varandra och få hjälpa.

På engelskan har vi tränat på väderord, månader, dagar och frågor som börjar på What? Eleverna har gjort en loppa med frågor. Den fick man ta hem och öva vidare med hemma. Använda den på raster kan man också göra. 

I NO har vi påbörjat förberedelser inför Sörabesöket som vi hoppas blir av. Den här veckan har vi tränat på vattnets kretslopp och begreppen: Avdunstning, kondensation och nederbörd. Även vattnets olika tillstånd: fast, flytande och gasform. 

På matten kommer vi nu framöver träna på de fyra räknesätten. Vi startar med addition och subtraktion.  Vi hade “dagens tal” i torsdags, dvs 22. Då skulle vi hitta på så många uppgifter vi kunde hitta på där svaret blev 22. Alla fyra räknesätten fick användas och prioriteringsregeln. Klurigaste svaret enligt många var en elevs påhittade uppgift: 0,75x32-2 som ger svaret 22. Även att veta hur mycket man ska ta bort från 1 miljon var klurigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar