Värdegrunds-
trappa
vecka 19-
|
Jag bryr mig om andra och hjälper dem när det behövs.
| ||
vecka 22
|
Vad händer?
|
Hemuppgifter
| |
måndag
8.15 -14.30
|
idrott - ute
|
Första lunchen i nya
“restaurangen”
studiegård
| |
tisdag
8.15 -14.40
| |||
onsdag
8.15 -14.10
|
slöjd
| ||
torsdag
8.15 -14.50
|
Kristi himmelsfärdsdag
|
Lovdag
| |
fredag
8.15 -12.45
|
klämdag
|
lovdag
| |
vecka 23
|
Vad händer?
|
Hemuppgifter
| |
måndag
8.15 -14.30
|
idrott - ute
|
studiegård
|
Kemisymboler -
delades ut vecka 20 i pappersform (finns även i Classroom) |
tisdag
8.15 -14.40
| |||
onsdag
8.15 -ca 12.15
|
slöjd
|
Kort skoldag
| |
torsdag
8.15 -14.50
|
Nationaldagen
|
Lovdag
| |
fredag
8.15 -12.45
|
klämdag
|
lovdag
| |
Kommande
veckor
|
14 maj: Skolavslutning
|
Två korta veckor och en hel vecka som inkluderar skolavslutningsdagen är kvar. Vi avslutar projekt och påbörjar inte så mycket nytt. NTA lådan i Kemiförsök avslutades med ett enskilt test där eleverna fick visa sina färdigheter. Så duktiga kemister vi har. Kanske någon är en blivande nobelpristagare?!
I Vikingatemat har de gjort så fina byar och runstenar. Det finns en utställning i kapprummet mot "gamla" matsalen. Vi hoppas även att kan få vara kvar till hösten så att vi kan visa dem på den kommande kunskapsfestivalen i höst.
I torsdags så var vi och besökte den nya matsalen. Superfin:) Tyvärr hinner vi inte vara med på invigningen då den krockar med Barkbåtstävlingen. Men på måndag får vi äta i den för första gången och ända fram till sommarlovet. En förslagslåda kommer att sättas upp där eleverna får lämna in förslag på vad vår nya matsal ska hela. Ta tillfället i akt och samtala om förslag hemma. Kanske ert förslag får den stora äran att ge namn till vår nya fina restaurang.
Ingen vinst i Barkbåtstävlingen men vi hade en mysig dag:)
I matten så har vi gjort ett avslut med ett prov i avsnittet "decimalform". Många elever har lyckats bra i provet. Ibland går det lite för snabbt och fort så att man missar "enkla" poäng genom att man glömmer att sätta ut ett decimaltal eller/och enheter. Det får vi uppmärksamma ännu mer nästa år och träna ännu mera på.
På engelska lektionerna kommer vi fortsätta att fokusera på skriva. Vi har skrivit om ett monster i workbook som ska ha kroppsdelar och kläder på sig. Vi beskriver även ett monster i Classroom som vi tidigare denna terminen har ritat utifrån en given mall. I svenskan så har fokus varit på "Huset". Vi kopplar nu på det i engelskan också. Vi ska skriva en personbeskrivning på engelska som ska finnas med i kapitel 3. Hinner vi med något mer den här terminen så kommer vi repetera grammatik och tidigare kapitel. Även lite fokus på väderord kan komma.
P.s. Tisdagen den 11/6 har vi prov på vikingatiden. Eleverna har alla texter på classroom. Fokusera på nordisk mytologi, livet på vikingatiden ( hur man bodde, levde, sysslor m.m), runskrift, vikingatåg och kulturmöten samt hur dessa resor påverkade livet hemma i Sverige.
P.s. Tisdagen den 11/6 har vi prov på vikingatiden. Eleverna har alla texter på classroom. Fokusera på nordisk mytologi, livet på vikingatiden ( hur man bodde, levde, sysslor m.m), runskrift, vikingatåg och kulturmöten samt hur dessa resor påverkade livet hemma i Sverige.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar