fredag 5 april 2019

inför vecka 15



Värdegrunds-
trappa 13-15
Jag använder ett vårdat språk.och är medveten om hur jag pratar med andra.
vecka 15
Vad händer?
Hemuppgifter
måndag
8.15 -14.30
idrott - innekläder
Studiehjälp 14.30-15.00

tisdag
8.15 -14.40



onsdag
8.15 -14.10
slöjd
Matteprov: Bråk (kapitel 1)

torsdag
8.15 -14.50
idrott - innekläder
musik


fredag
8.15 -12.45



Kommande
veckor
Vecka 16 Påsklov
23 april Studiedag
25 april Bokbuss
Det återkommer löss. Viktigt att  alla är noggranna och kammar ordentligt för att förhindra spridning så att de inte återkommer. OBS! Kamma om och om igen, i flera veckor.

I matematiken så börjar vi knyta ihop det vi har lärt oss. Vi repeterar och gör oss redo för ett prov på onsdag. Vill man öva hemma går det bra att gå in på sin dator och studentlitteratur, man klickar på sin bokhylla och går sen in i bok 4B. 

I NO:n har vi börjat med Kemiförsök. Vi har undersökt ett hemligt pulver. Vi har också samtalat om säkerhetstänk. Inget av det vi använder i den här NTA-lådan är farliga ämnen men vi tränar för att i senare årskurser kunna handskas med ämnen som man behöver handskas med en viss försiktighet.

På engelskan fortsätter vi med mat och ord man använder vid matbordet. Vi har arbetat med en vers den här veckan som har många matord i sig. Många som vi redan kan och några nya. Vill man får man hemma även läsa och förstå texten som är ett recept på en smoothie. Något att prova hemma kanske?

I svenska har vi fortsatt arbeta med berättande text. Vi har börjat skriva på kapitel 3 som också det handlar om personbeskrivningar. Vi har använt oss en mall för att beskriva våra karaktärer så utförligt so möjligt.

I so har vi fortsatt med forntiden. Vi har också skapat vikingakaraktärer. Eleverna har blivit indelade i "familjer" som ska samarbeta lite under historietemat. I nästa vecka ska vi läsa och prata om vikingasamhället. Eleverna ska också få skriva en kort presentation av sin karaktär.

Trevlig helg!

Nu kör vi, sista veckan innan lov!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar