fredag 14 december 2018

Inför vecka 51

Vilket luciatåg vi fick se i torsdags. Många fina sånger, allt från de vanliga traditionella till de nyast inom popen. Många verser och en del dans. Till och med ett paket fanns med på scenen som efter ett tag förvandlades till Rudolf. Imponerande var också den tomte som satte sig vid pianot och spelade en låt av Avicii som några sjöng till. WOW!!!!!


I engelskan har vi arbetat vidare med engelska texten, del 2. I skolan använder vi verktyget App Writer för att lyssna individuellt på texten. Har förstått att den fungerat sådär hemma. Vi gjorde ett läxförhör på datorn i ett program som heter mentimeter. En avslutande fråga var om man övat hemma på läxan, mycket, lite eller inte alls. Många som har tagit jullov redan.... I texten finns julord, de står inte som glosor men de finns med i texten. Eleverna har fått i uppgift att skriva upp dem på sitt övningspapper. Även ordet cinnamon, som inte finns i texten, har vi lagt till. Passande till jul och till julgröten:) En utmaning för de som vill är att kunna berätta om bilderna. I skolan får man möjlighet att göra det både skriftligt och muntligt.

I matten har vi provat lite nytt. Vi har i bokens "klassrum" enskilt tittat på filmer, gjort övningar digitalt och efter det arbetat med tillhörande uppgifter i boken. Gemensamma genomgångar har vi också haft men det har varit mer individuella genomgångar den här perioden. Vi fortsätter att prata om koordinatsystem eftersom vi har kalendern. Samtidigt arbetar vi med negativa tal. Hur man storleksjämför negativa tal och hur man räknar med negativa tal. De elever som arbetat på snabbt har också redan hunnit bekanta sig med stapeldiagram. Nästa utmaning är linjediagram. När man är klar med de lektionerna ska man få göra en egen undersökning med tillhörande tabell och diagram. Ska bli spännande att se vilka ämnen de väljer. Proven är rättade och jag hoppas att alla har haft möjlighet att se sitt resultat innan de går hem för helg (alla har nämligen inte varit klara). Resultatet finns ännu inte i Edwise. Hoppas ha krafter kvar nästa vecka att lägga in resultaten för både prov 2 och 3. Annars får det bli efter julledigheten.

Det blev ett lyckat avslut med våra kretsar i onsdags då vi fick visa våra fadderbarn våra hus. De var mäkta imponerade och eleverna berättade stolt om sina verk. Så roligt när de får visa upp sina förmågor och det blir uppskattat. De andra klasserna var också inbjudna till vernissage. Tvåorna hade stått länge och tittat och provat av och på knappen, dvs strömbrytaren. De undrar när de får göra så roliga saker med el. Temat blir ändå inte riktigt slut för att vi lämnar iväg NTA-lådan. Vi fortsätter i vår med "Batterijakten". Till den jakten kommer det att finnas några tillhörande lektioner. Några har vi redan gjort men det finns också några som vi kommer att koppla på till det tema vi gjort under hösten. Batteriinsamlingen är en del av tävlingen. Jag har ännu ingen information om när man får börja lämna in batterier själv till Claes Ohlsson. Men det går bra att lämna till en insamling vi har i klassrummet om man vill bli av med lite hemma. Men det är såklart frivilligt. Eleverna kommer troligen, eftersom vi gjorde en tidig anmälan, att få en varsin påse med klistermärken i. Påsen kan man också använda till att samla batterier i, om man vill.















I svenskan börjar vi se slutet på vårt författarprojekt. Avslutningen i form av muntlig redovisning kommer vi dock lägga första och andra veckan efter jullovet så att vi hinner träna ordentligt.

I so arbetar vi vidare med Sverige. Det är mycket intressant och många har mycket att diskutera.

I måndags var det Nobeldagen och då fick vi besök av herr Alfred Nobel himself. Han gick runt och berättade om sig själv, eleverna fick ställa frågor och sen avslutade han sitt besök med att dela ut lite "Nobelpriser" till eleverna i åk 4.
I tisdags var vi, tillsammans med åk 1, på invigningen av den nygamla lekparken som tidigare hette "Grodparken". Lekparken har på klassens initiativ, genom Johan Hansson, byggts om. Vi fick träffa politiker, Johan fick klippa band och sen bjöds vi på lussebulle och dricka.

Vi undrar hur många som läser vår blogg och tar del av den information som vi lägger ut. Nedan finns en länk till ett google formulär som vi väldigt gärna vill att ni gör. Där finns några frågor som vi vill att ni som läser bloggen svarar på. Är du elev eller förälder spelar ingen roll. Skriv vem du är. Är du en elev skriver du ditt namn, är du förälder skriver du att du är tex mamma till "elevens namn".

FRÅGEFORMULÄR OM BLOGGEN

På tisdag är det dags för julpyssel på Bryngelstorpskolan. Till detta behöver vi burkar och toarullar. Även några kottar var. Plocka gärna i helgen och ta in så att de hinner torka till tisdag. Tallkottar är bäst. Mer info finns i tidigare inlägg här på bloggen.

När eleverna själva får välja vad de ska göra på bilden så gör en elev ett kort till en kompis. Kärlek




Värdegrunds-
trappa
Jag är rädd om skolans saker och
förstör aldrig saker med flit.
vecka 51
Vad händer?
Hemuppgifter
måndag
idrott inne -
innekläder och
tänk på skor
Studiegård
Ta med burkar och
toarullar. Se separat
inlägg i bloggen som
handlar om julpyssel.
tisdag
musik
Julpyssel fm till lunch

onsdag

Filmpartiets filmdag.
Eng: ”Christmas del 2”
torsdag
idrott inne -
innekläder och
tänk på skor
Repetera inför
skolavslutning.
Städa

fredag
Avslutningsdag
Skoldag 8.20-ca 12.00
Ca 9.10 tågar vi ner till KG
för gemensamt program.
Vi slutar efter lunch.

1 kommentar:

  1. Länken till frågeformuläret fungerar inte. Det står att vi inte har behörighet. Mvh Carolin Karlsson

    SvaraRadera