fredag 28 september 2018

Inför v. 40

Jösses vad tiden rinner iväg när man har roligt.... Tänk att nu känns det som om hösten har kommit för att stanna. Eleverna har redan märkt skillnad på vädret och kylan har krupit på framför allt på morgnarna. Vi vill påminna om kläder efter väder. Kan vara bra o ha överdrag/regnkläder om det blir rusk så vi slipper ha blöta elever i klassrummet.

Kunskapsfestivalen fick en kanonstart, kul att träffa er, barn och föräldrar tillsammans. Vi ser fram emot tisdag, då har vi träffat alla. Påminner igen om att man kan gå och rösta på ett av sexans partier.

Denna vecka har vi i svenska skrivit en kort text med titeln "Om jag fick vara statsminister för en dag....". Den sitter uppe i korridoren om ni har lust att läsa när ni är på plats för utvecklingssamtal.
Vi har också tränat stavning. Eleverna kommer under en period ha stavningsläxa från onsdag till onsdag. Övrig svenskaläxa är att läsa hemma varje dag 15-20 minuter.

I matten har vi avslutat kapitel 1 med ett prov idag fredag. Återkoppling på det kommer någongång nästa vecka. Ser redan under provets gång  att vi behöver öva mer på prioriteringsregeln och begreppen till de fyra räknesätten. Men det kommer att komma naturligt in i undervisningen även framöver så vi får många tillfällen i framtiden att öva.

I engelskan så finns hemuppgiften på bloggen. Att lyssna på texten och träna på glosor på goodstuff är bra om man gör vid flera tillfällen under veckan. Texten finns i länken, både i classroom och på bloggen. Vill man hellre läsa från en text som man kan ha i handen erbjuder jag att man får ta hem en bok, eller papperskopia.

I NO har vi avslutat det vi har arbetat med sen skolstart, skogen, näringskedjor och näringsvävar och begrepp som hör till det.

Vi önskar er alla en trevlig helg,
Jennie, Sofia, Annika, David, William, Albin och Lukas



Värdegrundstrappa
Jag vågar säga ifrån om någon blir kränkt eller illa behandlad
vecka 40
Vad händer?
Hemuppgifter
måndag
idrott ute
Läslälxa 15 min
tisdag
musik
Kort skoldag,
vi slutar efter lunch ca 12.20.
Kunskapsfestival 13-18.30
Läsläxa 15 min
onsdag
slöjd  
Skolfoto - gruppfotograferingSV; stavning ng-ljudet + 15 min
torsdag
idrott ute

Läsläxa 15 min
fredag
Bryngandagen Eleverna
slutar 13.00.

I Can’t Find My Dad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar