tisdag 29 maj 2018

Vi skriver faktatexter

Våra fjärilslarver i burkarna på bordet
blev allt lite nyfikna på vad vi höll på med!

Nu i början av maj fick vi fjärilslarver som flyttade in i klassrummet. Eleverna fick i samband med det träna på att skriva en faktatext om blåvingen. Att dela in i stycken, skriva underrubriker och rita bilder till gjorde texterna mer lättlästa och multimodala. Eleverna fick använda sig av planeringstabell för att plocka ut stödord/nyckelord från texten och skriva en egen text med hjälp av nyckelorden. 
När pupporna var på väg att förvandlas till fjärilar var det
mysigt att få sitta och jobba på mattan framför fjärilshuset. 

Till slut släpptes fjärilarna ut! Så fina tistelfjärilar det blev!

I samband med att vi läste om djungeln i läsebokens kapitel 7B kunde jag inte undgå elevernas fascination och nyfikenhet för att lära sig mer om den värld vi lever i. Den fina bilden av ett djungelbarns skolväg inspirerade oss att titta på flera bilder av skolvägar i världen.

Bilder från lajkat.se

Sedan kunde jag inte motstå att plocka fram elevernas Jorden runt-pass, som jag hade sparat och som vi arbetade med under förra året. Det blev ingen hejd på arbetsivern när eleverna förstod att de nu kunde fortsätta läsa, skriva och samla stämplar i sina pass och lära sig mer om världen.

Även här gav jag eleverna en extra utmaning i att träna på styckeindelning, skriva underrubriker och rita bilder som passade till texten.

De som hade arbetat klart med världsdelar fick välja något land som intresserade dem istället.

Än så länge jobbar vi vidare. Många vill göra klart sina Jorden runt-pass innan sommarlovet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar