onsdag 30 augusti 2017

Vi är på gång med Livet i Bokstavslandet


Spänd väntan innan jag visste om Livet i Bokstavslandets böcker för åk 3 skulle hinna komma till skolstart, men plötsligt en dag när jag var i städtagen dök böckerna upp. Obeskrivligt härligt!

Första skoldagen pratade vi om vad eleverna lärt sig eller hur de använt sina kunskaper under sommaren. Utifrån bilder, som jag hade spritt ut på golvet, var det lättare för eleverna att komma på saker. Alla som ville fick berätta något om varför de valt sin bild och vad de kom att tänka på från sitt sommarlov. Några hade pratat olika språk, andra hade tagit hand om djur, utövat någon sport, plockat blommor, köpt glass, skapat fina armband m.m. 



Den första skolveckan bekantade vi oss med Livet i Bokstavslandets läsebok. Vi studerade hur en bok är uppbyggd och diskuterade olika begrepp såsom omslagsbild och titel. Eleverna fick förutspå vad boken kommer att handla om utifrån ledtrådar i bild och titel. Jag högläste den inledande texten, som gav en liten återblick från Livet i Bokstavslandets läsebok för åk 2. 


Någon dag senare hade vi genomgång av de första sidorna i arbetsboken. Eleverna parläste först texten Innan allt börjar, för att sedan samarbeta kring övningarna i arbetsboken. Det här är ett arbetssätt som jag märker har landat väldigt bra i vår klass. Eleverna vet att jag som lärare bestämmer paren och de visar att de vill samarbeta och ta ansvar för sitt skolarbete. 


Eleverna har också fått skriva brev. Först skrev de ett brev till sig själva, som handlade om hur de tror att åk 3 kommer bli, vad de vill lära sig och hur de vill känna sig. Vi samtalade om vad ett brev kan innehålla med hälsningsord, en inledning (med exempelvis varför man skriver), en eller flera frågor och en avslutning med avslutningsord. 

Treorna ska också få brevväxla med en klass i Tyresö och fick därför fortsätta brevskrivandet, men denna gång till en okänd vän! 



I varje moment har vi först skrivit gemensamt för att sedan låta eleverna skriva på egen hand. De elever som behöver får hjälpmeningar eller stödmallar att titta på under skrivandet. En tydlig stödstruktur gör att eleverna vet vad som förväntas.

Förväntningar på varandra, på mig och på oss har vi även pratat om nu i ett inledande skede. I tavlan nedan kan ni se vilka ord vi utgick ifrån och eleverna gav många fina exempel på hur man praktiskt kan göra i olika situationer när vi t.ex. delar med oss, bryr oss om andra och gör vårt bästa. 



Läsläxdag kommer att bli tisdagar, precis som i förra året. Eleverna behöver träna 1-3 gånger på läxan, så att det blir ett bra flyt. Lyssna gärna när ert barn läser, samtala om texten och ge beröm. Era barn är fantastiska!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar