lördag 18 mars 2017

Livet i Bokstavslandet

Läsfixarna i Livet i  Bokstavslandet. 

Tjuvar i farten är rubriken i kapitel 5A, som vi arbetat med under svenskan i veckan. Inför varje nytt kapitel högläser läraren texten och vi använder oss av läsfixarna för att öka förståelsen.

När vi går igenom nytt kapitel tittar vi alltid på rubrik och bilder först och förutspår vad eleverna tror ska hända (spågumman). Under högläsningen stannar vi vid lässtopp och reder ut oklarheter, t.ex. nya ord och uttryck (detektiven). Vi sammanfattar texten med hjälp av att återberätta till bilderna, som finns i arbetsboken (cowboyen). Eleverna får ställa frågor på olika nivåer med hjälp av olika frågeord (reportern). Eleverna får också känna efter vilka sinnesintryck och inre bilder de får (konstnären), som i detta kapitel om vad de tror Börje i texten känner när hans hund är försvunnen.

I arbetsboken finns begrepp och bilder (smileys) som beskriver olika känslor. Textkopplingar till oss själva får vi genom frågorna: Hur känns det när man är bekymrad? Hur känns det när man är ledsen eller när någon skrattar åt en? Samtalet går vidare till Downs syndrom-dagen, som vi kommer uppmärksamma den 21 mars (då alla elever får ha olika mönster eller färg på sina strumpor).

Sedan sjunger vi om att alla är olika genom nya låten Rocka sockorna och tränar med tecken till. Vi skapar också sockor att hänga "på tork" i våra fönster. Vi lyssnar och lär oss om hur det är att ha ett syskon med Downs syndrom. Vi avslutar veckan med att titta på filmen från URskola om Ebba och William.




Nästa vecka blir det nya ord i stavningsläxa, som skickas hem på måndag. Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar