söndag 13 november 2016

Svenska och So


Positiv start och inledning efter höstlovet med att titta på första delen av UR:s säsong 2 av Livet i Bokstavslandet tillsammans! Sedan hade vi stavningsträning i arbetsbok och ordläxa. 





En plastficka med stavningsträning skickades hem på måndagen. En del elever fick ett papper och andra två beroende på vilken utmaning de behövde (jag hade gjort en stavningskoll veckan innan höstlovet). Vi tränade också vid tre tillfällen på orden i skolan och på torsdagen hade vi läxförhör. Väldigt laddade barn måste jag säga! Har redan sett en utveckling i att många börjat skriva med en mer läslig handstil under de här dagarna. 


I samband med temat om ord som skrivs med sk lekte vi "Ett skepp kommer lastat". Att sitta i en ring där alla får komma till tals och där det är tillåtet att låna ord från varandra skapar gemenskap. En härlig stund då jag verkligen njuter av att vara lärare. Alla elever blir så glada över att få leka. Mer sånt!



Fas 1 i cirkelmodellen, att bygga upp kunskap inom ämnesområdet, kring att skriva instruerande texter inleddes genom att jag högläste en instruerande text i läseboken. 


Kapitlet innehåller en vägbeskrivning och bilder, som väckte stor nyfikenhet hos eleverna. Hur cyklade fröken till scoutstugan egentligen? Vi tittade på en mall för hur instruerande text kan se ut.



Den instruerande texten, som är kapitel 1B i läseboken, är veckans läsläxa och jag visade även olika sätt för hur man kan fylla i medföljande läsprotokoll (finns också som kopieringsunderlag i Lärarhandledningen). 


Eleverna har fått inloggning till Inläsningstjänst där många läromedel, som t.ex. Livet i Bokstavslandets läsebok, finns inlästa. Tänker att det kan vara bra att variera lästräningen hemma och att de elever som vill eller behöver det kan lyssna på texten och följa med i boken några gånger först innan de läser själva.

Att läsa i par eller grupp i läseboken och sedan jobba med läsförståelseuppgifter i arbetsboken flyter på superfint. Underbara arbetsro!


Fas 2 i cirkelmodellen, att studera texter inom genren instruerande texter för att få förebilder, genomför vi med hjälp av uppgifterna i arbetsboken. Receptet på banangodis blev några sugna på att testa hemma. 


Eleverna visar tydligt att de trivs med vårt nya arbetssätt. Jag filar hela tiden på detaljer i undervisningen, för att göra det ännu mera tydligt för eleverna. Bara en så enkel sak som att skriva upp på tavlan vad vi ska göra under varje lektion och kryssa för när vi gjort klart gör att eleverna vet vad som förväntas av dem. De sista fem minuterna samtalar vi i helklass om vad vi lärt oss eller tränat på och det skapar också en större medvetenhet kring lärandet i sig.



I So:n är vi i full gång med att förbereda oss för en Jorden runt-resa med klassen! Vi kommer att läsa och lära oss mer om varje världsdel och samla stämplar i vårt Jorden runt-pass. Vi blev så glada över Asien-hälsningen innehållande bilder och film vi fick av Mårten, som har jobbat hos oss, och som just nu befinner sig i Hongkong. Vi kommer få flera uppdateringar, när Mårten snart fortsätter till Nya Zeeland. Han blev jätteglad när vi grattade honom på namnsdagen i fredags med ett foto av klassen. Här är filmen vi fick av Mårten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar