tisdag 9 februari 2016

Matematik

När de gick i förskoleklass fick de i uppgift att undersöka vilken frukt som var favorit hos elever och pedagoger. De fick gå runt och fråga elever och pedagoger på skolan om vilken favoritfrukt de hade. Då hade de med sig ett papper som de kryssade i de svar de fick, vid de olika frukterna. Nu har vi  gjort en undersökning om vilka favoritfärger vi har,  i båda grupperna. Resultatet visade vi i stapeldiagram. Att kunna tyda information som man kan läsa ut i stapeldiagram har vi också arbetat med.
En sak som vi noterade i diagrammen, vi gjorde om favoritfärger, var att det var få som hade gul eller röd som favoritfärg - ändå är det de båda färgerna bland färgpennorna som tar slut först... i båda klassrummen!
Vi fortsätter öva på att automatisera talkamraterna inom talområdet 0-10. Det gör vi både muntligt, skriftligt och via dator. Några i taget har fått arbeta med att öva talkamrater på dator.
Nu börjar de upptäcka själva att om de har räknat en uppgift många gånger så kommer de ihåg, vad det är lika med, utan att behöva använda fingrar eller plockmaterial. Vi har också tittat på och upptäckt mönster: Vi vet att 2+3=5, då kan vi lätt se att 22+3=25 eller 92+3=95. De tyckte att det var kul att arbeta med så höga tal och kom på många mönster som de kunde se.
Vi jobbar också vidare med talfamiljer. Vi övar på att se sambandet mellan addition och subtraktion. Om vi vet att 4+3=7 så vet vi att 7-4=3 eller att 7-3=4.
Den här veckan introduceras begreppet dubbelt. Sedan tidigare har vi arbetat med hälften.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar