onsdag 11 november 2015

En annan läsläxa denna vecka

Den kommande veckan blir det paus från läsläxa i Den magiska kulan. Vi börjar inte med något nytt kapitel. Så är det var femte vecka när vi har repetition av de bokstäver vi gått igenom hittills.

Ettorna har ändå fått hem en annan läsläxa för jag känner att det just nu är viktigt att vi håller i med lästräningen. Det är lite olika vad de har fått hem. Några har fått hem en annan bok att läsa i, några har fått Den magiska kulan för att repetera tidigare kapitel (eftersom de precis bytt läsebok) och några har fått ett papper att träna på. Lästräna gärna varje dag eller så ofta ni kan, men det räcker med 10-15 min. 

I skolan har vi vanligtvis en grundlig genomgång av läsläxan så att eleverna är ordentligt förberedda när de kommer hem. Dröjer det ett tag tills läxan tränas på behöver samma procedur gås igenom igen.

Några har ställt frågan hur vi gör när vi har läsläxgenomgång, så jag tänkte berätta lite om det. Framför allt gäller det här för de som har blå eller röd läsebok.
  
1) Eleverna får fyra stycken frågor som handlar om texten. Jag läser texten högt (eleverna följer med i texten med sitt finger) och när vi kommer till svaret på en fråga får de som vet räcka upp handen. Vi tränar att svara med hel mening.

2) Vi läser texten en gång till. Denna gång är det som en så kallad "eko-övning". Jag säger en mening eller några ord och eleverna härmar. Eleverna följer med i texten med sitt finger hela tiden.

3) Tredje gången skuggläser vi texten tillsammans, men det är mitt lugna tempo eleverna ska följa.

Eftersom eleverna har gjort så stora framsteg både med att läsa, skriva och arbeta flitigt fick de också vara med i ABC-klubben nu, tyckte både ugglan och jag. Alla elever har fått ett litet ABC-klubben-märke att ha på sin skolväska, jacka eller mössa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar