söndag 11 oktober 2015

Naturskola och No

Naturskola
Det påbörjade arbetet om svampar fortsatte. Vi övar på att känna igen bl.a. gul kantarell, röd flugsvamp och Karl Johan svamp. Vi lär oss begreppen hatt och fot. Den här gången hade vi med oss
luppar till skogen. Alla elever utrustades med varsin lupp och vi gick sedan en bit in i skogen. Genom lupparna tittade de först och främst på svampar. Vi tittade på undersidan av hatten och på foten. Särskilt spännande blev det om man fick syn på en snigel som åt av en svamp...
De fick sedan välja själva vad de ville undersöka med hjälp av luppen. Då tittade de på bark, mossa, löv, skalbaggar och också varandras fingeravtryck. Populärast att titta på i luppen var mossa. Många tyckte att det såg ut som en djungel.
Vi varvar lektionsundervisning med lekar för att hålla värmen. En lek var att, i grupper samarbeta och  hämta saker från naturen. Sakerna som de skulle leta efter läste vi upp från dikter. Det kunde t.ex. vara "...något som är grått och lent..., en sten som liknar en bil...".
No
När vi har arbetat med No i skolan så har vi fortsatt vårt arbete om hösten. Vi har också påbörjat ett arbete om igelkotten. Förra lektionspasset fick de berätta vad de redan vet om igelkottar. Jag skrev ned allt de berättade. Vi avslutade lektionen med att skriva ned vad de vill få reda på om dem/lära sig mer om. Nästa gång ska vi läsa en faktatext om igelkotten tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar